Λεωφόρος Συγγρού 136, 176 71 Καλλιθέα
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Μετρό:
Σταθμός Συγγρού ΦΙΞ γραμμή 2
Τρόλλεϋ:
Γραμμή 10 Τζιτζιφιές - Χαλάνδρι
Λεωφορεία:
040, Α2, Β2, Ε22, Ε90, 106, 126, 136, 137, 550
Τραμ:
Στάσεις Φιξ και Κασομούλη
Τι είναι η ΟΜ.Ε.Α.
Η ΟΜ.Ε.Α. ορίζεται από την ακαδημαϊκή μονάδα που υποβάλλεται σε αξιολόγηση, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσής της. Συγκροτείται από διακεκριμένα μέλη ΔΕΠ ή ΕΠ των βαθμίδων του Καθηγητή και Αναπληρωτή Καθηγητή, κατά προτίμηση με εμπειρία σε διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας. Συμμετέχει ένας εκπρόσωπος των φοιτητών.
Αρμοδιότητες της ΟΜ.Ε.Α.
Έχει την ευθύνη της διεξαγωγής, σε συνεργασία με την οικεία ΜΟ.ΔΙ.Π., της Διαδικασίας Εσωτερικής Αξιολόγησης στην ακαδημαϊκή μονάδα, Παρακολουθεί τη συμπλήρωση των Απογραφικών Δελτίων και Ερωτηματολογίων και ενημερώνει τα όργανα και τα μέλη της ακαδημαϊκής μονάδας για τις απαντήσεις, Συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα για την αξιολόγηση στοιχεία και με βάση αυτά, Συντάσσει την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης (Αυτο-αξιολόγησης) της ακαδημαϊκής Μονάδας, την οποία διαβιβάζει στη ΜΟ.ΔΙ.Π. και μέσω αυτής στην Α.ΔΙ.Π. Συνεργάζεται με την Α.ΔΙ.Π. για την οργάνωση και πραγματοποίηση της Εξωτερικής Αξιολόγησης.
Η Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.)
Η ΟΜ.Ε.Α. συγκροτείται στις Ακαδημαϊκές Μονάδες (Σχολές ή Τμήματα) με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης από μέλη ΔΕΠ ή ΕΠ των βαθμίδων του Καθηγητή ή Αναπληρωτή Καθηγητή με διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό έργο και κατά προτίμηση με εμπειρία σε διαδικασίες διασφάλισης της ποιότητας. Στην ΟΜ.Ε.Α. συμμετέχει επίσης ένας εκπρόσωπος των φοιτητών ή σπουδαστών που υποδεικνύεται από τον αρμόδιο φορέα εκπροσώπησής τους (Ν. 3374/2005, Άρθρο 5 §2). Η θητεία της ΟΜ.Ε.Α. ισχύει για τη διάρκεια μιας περιόδου Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης και λήγει με την ολοκλήρωση της διαδικασίας Εξωτερικής Αξιολόγησης. Ο ρόλος της ΟΜ.Ε.Α. είναι επιτελικός, συντονιστικός αλλά και εκτελεστικός: σχεδιάζει, προγραμματίζει και συντονίζει τη διαδικασία αξιολόγησης και έχει την ευθύνη της σύνταξης της Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης. Η ΟΜ.Ε.Α. είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της διαδικασίας εσωτερικής αξιολόγησης στην οικεία Ακαδημαϊκή Μονάδα: παρακολουθεί τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων (βλ. Απογραφικά Δελτία και Ερωτηματολόγιο Μαθήματος/ Διδάσκοντος για τους Φοιτητές), ενημερώνει τα όργανα και τα μέλη της Ακαδημαϊκής Μονάδας για τις απαντήσεις και τα αποτελέσματα του διαλόγου με τους διδάσκοντες και τους φοιτητές ή σπουδαστές και συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα σχετικά στοιχεία. Με βάση τα ανωτέρω στοιχεία η ΟΜ.Ε.Α. συντάσσει την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης (Ν. 3374/2005, Άρθρο 5 §2). Στο έργο της η ΟΜ.Ε.Α. επικουρείται από όλα τα μέλη της Ακαδημαϊκής Μονάδας: επιδιώκει τη συμμετοχή όλων, αλλά και λαμβάνει υπόψη τις απόψεις τους. Η ΟΜ.Ε.Α. καθορίζει και κοινοποιεί εξαρχής τους τρόπους με τους οποίους διασφαλίζεται η διαφάνεια της εσωτερικής αξιολόγησης (π.χ. με ποιους τρόπους ακούγονται και λαμβάνονται υπόψη όλες οι απόψεις, τρόπους και μέσα επικοινωνίας όλων των ενδιαφερομένων, τήρηση αρχείου επικοινωνίας, διαδικασίες λήψης αποφάσεων, ενθάρρυνση πρωτοβουλιών, αντιμετώπιση διαφωνιών κλπ.). Υπογραμμίζεται η σημασία του καλού και έγκαιρου προγραμματισμού, της τυποποίησης των διαδικασιών και της περιοδικής ενημέρωσης όλων των συμμετεχόντων.
Μέλη ΟΜ.Ε.Α. του τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
- Diana Riboli, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (Πρόεδρος Τμήματος)
- Ειρήνη Τουντασάκη, Καθηγήτρια
- Αθηνά Αθανασίου, Καθηγήτρια
- Σοφία Βιδάλη, Καθηγήτρια
- Αλίκη Λαβράνου Καθηγήτρια
- Γεράσιμος Μακρής, Καθηγητής
- Νίκη Μαρωνίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
- Λεωνίδας Οικονόμου, Καθηγητής
- Γιώργος Τσιμουρής, Καθηγητής
Πολιτική Ποιότητας του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Η πολιτική ποιότητας του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας διαμορφώνεται δυναμικά και συνδυαστικά με άξονα στρατηγικούς στόχους και κεντρικές επιδιώξεις οι οποίες βρίσκονται σε αντιστοιχία και εναρμόνιση με τις ομόλογες πρακτικές από πλευράς του Ιδρύματος. Η φροντίδα για την παροχή άρτιας και υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης στους φοιτητές και τις φοιτήτριες, η ανάπτυξη της ανθρωπολογικής έρευνας και γνώσης, η καλλιέργεια της κατανόησης της κοινωνίας και του πολιτισμού με εφόδια τη συγκριτική, διεπιστημονική μέθοδο και την κριτική, ανοικτή προσέγγιση συστήνουν τη στρατηγική ανάπτυξης και προοπτικής του Τμήματος, και παράλληλα τους όρους αξιολόγησης του παρεχόμενου έργου και υπηρεσιών του σε όλα τα επίπεδα.
Η πολιτική ποιότητας του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας υπηρετείται ειδικότερα μέσα από τη διαρκή επιδίωξη των ακόλουθων, συμπληρωματικών σκοπών:
► Τη διαμόρφωση και τη συστηματική παρακολούθηση στην πράξη ενός ουσιαστικού, σύγχρονου, ανταγωνιστικού Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών (ΠΠΣ στο εξής) με επίκεντρο το πολυπρισματικό πεδίο της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, προγράμματος το οποίο σε βάθος τετραετίας εφοδιάζει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές με επιστημονική πληρότητα και συνέπεια στο οικείο γνωστικό αντικείμενο, προσφέροντας όμως παράλληλα και μια σφαιρική γνώση του ευρύτερου χώρου των κοινωνικών επιστημών. Μέσα από το ΠΠΣ, διασφαλίζεται επιπλέον η ομαλή μετάβαση σπουδών στα διάφορα στάδια, καθώς και λαμβάνεται υπόψη η διαφορετικότητα- μέσα από ευέλικτες μαθησιακές κατευθύνσεις- και η ενίσχυση της αυτονομίας των φοιτητών και φοιτητριών.
► Την τακτή ανανέωση, βελτίωση, συμπλήρωση και ανάπτυξη του ΠΠΣ με γνώμονα τις σύγχρονες, καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους και την πολυεπίπεδη διδακτική μάθηση, και με βάση τις ετήσιες θεσμοθετημένες διαδικασίες (ΟΜΕΑ, Επιτροπή Προγράμματος), την αποτίμηση του ΠΠΣ στην πράξη, τις αξιολογήσεις των φοιτητών, τον διάλογο με άξονα τη διδακτική εμπειρία, τις σημαντικές συνεισφορές της έρευνας και της βιβλιογραφίας.
► Τη διασφάλιση της ποιότητας του προσφερόμενου διδακτικού /εκπαιδευτικού έργου, αφενός μέσα από τη χρήση νέων τεχνολογιών, εναλλακτικών και ελκυστικών μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας που ευνοούν την ενεργό συμμετοχή των φοιτητριών και φοιτητών, αφετέρου μέσα από τις διαφανείς, αξιοκρατικές διαδικασίες, επιλογής και εξέλιξης των διδασκόντων που διακρίνονται, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, για το ερευνητικό/επιστημονικό έργο τους.
► Τη συστηματική μέριμνα για τη διαμόρφωση ενός συνδυαστικού προσανατολισμού, εκπαιδευτικού, επιστημονικού, επαγγελματικού, προκειμένου οι φοιτήτριες και οι φοιτητές του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας να μπορούν να απασχοληθούν στο μέλλον σε ένα ευρύ φάσμα φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και να προσφέρουν με γνώμονα τις γενικές γνώσεις, την ανθρωπολογική ειδίκευση, την ευαισθησία, την επιστημονική και προσέγγιση τους έργο πολύτιμο σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η κρατική διοίκηση, οι δομές υγείας, ο πολιτισμός, ο τουρισμός κ.ά. Προς την κατεύθυνση αυτή, το πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης του Τμήματος (που συνεχώς αναπτύσσεται και εντάσσει νέους φορείς συνεργασίας) επιτρέπει στις φοιτήτριες και στους φοιτητές να αξιοποιήσουν τις θεωρητικές και μεθοδολογικές τους γνώσεις και να αποκτήσουν, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, εργασιακή εμπειρία.
► Την εξασφάλιση στο ΠΠΣ της σύνδεσης της έρευνας με τη διδασκαλία, μέσα από την ένταξη και εφαρμογή, πολλαπλών πρόσφορων επιλογών για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του Τμήματος (π.χ. εκπόνηση εργασιών και πτυχιακής εργασίας, δυνατότητα συμμετοχής σε ερευνητικά προγράμματα, θερινά σχολεία, Πρακτική Άσκηση, μικρής κλίμακας επιτόπιες έρευνες, προγράμματα κινητικότητας, σεμιναριακά μαθήματα, μαθήματα στην αγγλική γλώσσα επιμορφωτικές διαλέξεις, δράσεις του ΕΑΕ, διοργάνωση ημερίδων/συνεδρίων).
► Την ανάπτυξη μιας εξωστρεφούς ακαδημαϊκής φυσιογνωμίας του ΠΠΣ που ευνοείται από συνεχείς επαφές και αμοιβαίες ανταλλαγές των φοιτητριών και φοιτητών αλλά και (ιδίως) του διδακτικού προσωπικού εντός και εκτός Ελλάδας, αξιοποιώντας τις δια- τμηματικές συνεργασίες , τις συνεργασίες μεταξύ Ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων τα προγράμματα κινητικότητας, τα διεθνή συνεδρία, τις δικτυώσεις, τις διεθνείς διασυνδέσεις.
Η αποτελεσματική εφαρμογή της πολιτική ποιότητας του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, όπως αυτή αποτυπώνεται στο ΠΠΣ, προϋποθέτει τη στενή και γόνιμη συνεργασία του διδακτικού/ερευνητικού και διοικητικού προσωπικού σε επίπεδο μονάδας και σε επίπεδο Ιδρύματος προς την εκπλήρωση του ίδιου μείζονος στόχου: της προσφοράς στις φοιτήτριες και στους φοιτητές ενός στέρεου, λειτουργικού, ανοιχτού στα νέα ερεθίσματά και τις επιστημονικές προκλήσεις προπτυχιακού προγράμματος σπουδών. Ενός προγράμματος που επιδιώκει , μέσα από την αποτίμηση την αξιολόγηση, τη σύγκριση , τη βελτίωση να ανταποκριθεί με συνέπεια στις ακαδημαϊκές/επιστημονικές απαιτήσεις και προοπτικές ενός σύγχρονου Τμήματος με αμιγώς ανθρωπολογικές σπουδές, εφάμιλλου σε εύρος και ποιότητα όπως κατέδειξε η Εξωτερική Αξιολόγηση του 2013 με αντίστοιχα Τμήματα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Άρθρο 1. Αποστολή, Στόχος και Προσανατολισμοί του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
1. Αποστολή του Τμήματος σύμφωνα με το ΦΕΚ ίδρυσής του (ΦΕΚ 74, τ. Α / 2004) είναι η ανάπτυξη των σπουδών Κοινωνικής και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας, με ιδιαίτερη έμφαση σε ζητήματα θεωρίας, μεθοδολογίας, εθνογραφίας και διαπολιτισμικής σύγκρισης με δυτικές και άλλες κοινωνίες.
2. Στόχος του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές με τις εξειδικευμένες γνώσεις και την επιστημονική μεθοδολογία που απαιτούνται για την έρευνα και τη μελέτη της κοινωνίας και του πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα, ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται στην ανάλυση των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών θεσμών, στη διερεύνηση των συμβολικών και γλωσσικών αναπαραστάσεων, στην ανάλυση της κοινωνικής κατασκευής του φύλου, στην εξέταση της δομής των συγγενικών συστημάτων, στην ερμηνεία των διαδικασιών κατασκευής πολιτισμικών ταυτοτήτων και συγκρότησης εθνοτικών και θρησκευτικών ομάδων, στην ανάλυση των εκπαιδευτικών μηχανισμών, των μεταναστευτικών κινήσεων και των δομών υγείας. Στους στόχους του Τμήματος, περιλαμβάνεται επίσης η ανάπτυξη κοινών ερευνητικών προγραμμάτων και η ενίσχυση επιστημονικών ανταλλαγών με δυτικές και άλλες κοινωνίες.
3. Ειδικότερα, η αποστολή του Τμήματος πραγματοποιείται μέσα από την έμφαση στην ανάπτυξη της θεωρίας και μεθοδολογίας της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, στην καλλιέργεια της εθνογραφικής έρευνας και της (δια)πολιτισμικής ανάλυσης και επίσης, μέσα από τη διεπιστημονική προοπτική που περιλαμβάνει την Ιστορία, την Κοινωνική και Πολιτική Φιλοσοφία, το Δίκαιο, την Εγκληματολογία, την Κοινωνική και Πολιτισμική Γεωγραφία, τις Σπουδές Φύλου, την Γλωσσολογία και την Ανάλυση Λόγου, τις Πολιτισμικές και Μετααποικιακές Σπουδές. Το Τμήμα προωθεί τη διεθνική και διατοπική προσέγγιση κοινωνικών και πολιτισμικών φαινομένων καλύπτοντας σε ερευνητικό επίπεδο ένα ευρύτατο γεωγραφικό φάσμα. Στόχος του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας είναι να εφοδιάζει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με εξειδικευμένες γνώσεις και επιστημονικές μεθοδολογίες που απαιτούνται για την έρευνα και τη μελέτη των σύγχρονων κοινωνικών και πολιτισμικών φαινομένων.
4. Το πρόγραμμα σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, εστιάζει σε γνωστικές θεματικές όπως: ιδεολογίες και τεχνολογίες της συγγένειας, σύγχρονοι εθνικισμοί, μετανάστευση και μετακινήσεις πληθυσμών, ετερότητα και εκπαίδευση, κοινωνική οδύνη και βιοπολιτική, θρησκευτικές τελετουργίες και θρησκευτικά κινήματα, χώρος και αστικός σχεδιασμός, εργασία και επισφάλεια, οικονομία και πολιτισμός, «κοινά» και εναλλακτική οικονομία, υλικός πολιτισμός, κράτος και πολιτικοί θεσμοί, ιστορία, ανθρώπινα δικαιώματα, ιδιότητα του πολίτη, εγκληματικό ζήτημα και ποινικοκατασταλτικό σύστημα, ανθρωπιστική δράση και κοινωνία πολιτών, φύλο και σεξουαλικότητα, τέχνες, λαϊκός και οπτικός πολιτισμός, γλώσσα και δημόσιος λόγος, τεχνολογία και ψηφιακός πολιτισμός, πολιτικές της υγείας/ασθένειας και της αναπηρίας, κοινωνικά κινήματα και δικαιώματα.
5. Το Τμήμα προσφέρει προγράμματα προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών. Οργανώνει το διετές ΠΜΣ «Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία» και συμμετέχει στο Διατμηματικό ΠΜΣ «Φύλο, Κοινωνία, Πολιτική».
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 141. 21 Ιουλίου 2022 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4957. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 25. 17 Φεβρουαρίου 2021 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4777. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 111. 12 Ιουλίου 2020 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4692. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 12. 24 Ιανουαρίου 2020 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4653. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 70. 7 Μαΐου 2019 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4610. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 3953. 12 Σεπτεμβρίου 2018 ΑΠΟΦΑΣΗ ΣΥΓΚΛΗΤΟΥ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 75. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 142. 3 Αυγούστου 2018 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4559. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 38. 02 Μαρτίου 2018 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4521. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 114. 04 Αυγούστου 2017 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4485. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 1305. 13 Μαρτίου 2017 ΑΠΟΦΑΣΗ ΣΥΓΚΛΗΤΟΥ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 69 |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 17. 15 Φεβρουαρίου 2017 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4452. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 159. 06 Σεπτεμβρίου 2016 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4415. |
|
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. 20 Ιουλίου 2016 Οδηγίες εφαρμογής του ν.4369 (Α΄27), του ν.4386/2016 (Α΄83) και του ν. 4405/2016 (Α΄129). |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 83. 11 Μαΐου 2016 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4386. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 1956. 18 Ιουλίου 2014 ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 107370/Β7 |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 193. 17 Σεπτεμβρίου 2013 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4186. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 83. 09 Απριλίου 2013 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4142. Άρθρο 7 |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 59. 04 Μαρτίου 2013 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4132. Άρθρο 6 |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 24. 30 Ιανουαρίου 2013 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4115. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 159. 10 Αυγούστου 2012 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4076. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 228. 01 Νοεμβρίου 2011 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4025.Άρθρο 47 |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 195. 06 Σεπτεμβρίου 2011 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4009. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 148. 16 Ιουλίου 2008 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3685. |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 262. 1 Μαρτίου 2006 ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 14219/Β7 |
|
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Αρ. Φύλλου 74. 4 Μαρτίου 2004 ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 106 |
|
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Μετρό:
Σταθμός Συγγρού ΦΙΞ γραμμή 2
Τρόλλεϋ:
Γραμμή 10 Τζιτζιφιές - Χαλάνδρι
Λεωφορεία:
040, Α2, Β2, Ε22, Ε90, 106, 126, 136, 137, 550
Τραμ:
Στάσεις Φιξ και Κασομούλη
Το τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, μαζί με τα τμήματα Κοινωνιολογίας και Ψυχολογίας, είναι ενταγμένο στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου.
Κοσμήτωρ Σχολής Κοινωνικών Επιστημών: | Αθηνά Αθανασίου |
Πρόεδρος Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας: | Diana Riboli |
Διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος: | Λεωνίδας Οικονόμου |
Διευθύντρια Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας: | Αθηνά Αθανασίου |
Προϊσταμένη γραμματείας: | Μαρία Τζανουδάκη |
ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ: Η Συνέλευση είναι το ανώτατο διοικητικό και ακαδημαϊκό όργανο του Τμήματος και καθορίζει την ερευνητική και εκπαιδευτική του πολιτική.
ΜΟΝΙΜΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ: Στο Τμήμα λειτουργούν οι κάτωθι μόνιμες επιτροπές: Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜΕΑ), επιτροπή προγράμματος προπτυχιακών σπουδών, επιτροπή προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, επιτροπή εσωτερικού κανονισμού, επιτροπή για την εξέταση των αιτήσεων για εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, επιτροπή επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων του τμήματος, επιτροπή διεθνών σχέσεων, επιτροπή Πρακτικής Άσκησης, επιτροπή μετεγγραφών, επιτροπή κατατακτηρίων εξετάσεων, επιτροπή διαδικτύου.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Π.Μ.Σ.): Αποτελείται από πέντε μέλη ΔΕΠ που έχουν αναλάβει μεταπτυχιακό έργο. Η Σ.Ε. του Π.Μ.Σ. εκλέγεται από τη Γ.Σ. Ειδικής Σύνθεσης του Τμήματος και έχει θητεία δύο ακαδημαϊκών ετών. Έχει την ευθύνη για τη συνολική λειτουργία και τον συντονισμό του Προγράμματος και λογοδοτεί στη Γ.Σ.Ε.Σ. Ο/Η Διευθυντής/τρια και του ΠΜΣ εκλέγεται από τη Γ.Σ.Ε.Σ. του Τμήματος με διετή θητεία.
Λεωνίδας Οικονόμου, Καθηγητής (Διευθυντής)
Γεράσιμος Μακρής, Καθηγητής (Αναπληρωτής Διευθυντής)
Diana Riboli, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (Πρόεδρος Τμήματος)
Κατερίνα Ροζάκου, Επίκουρη Καθηγήτρια
Πέτρος Πετρίδης, Επίκουρος Καθηγητής
1 | Δήμητρα Γκέφου-Μαδιανού | 2003-2007 |
2 | Ελένη Παπαγαρουφάλη | 2007-2009 |
3 | Γεράσιμος Μακρής | 2009-2011 |
4 | Ελένη Παπαγαρουφάλη | 2011-2013 |
5 | Γιώργος Τσιμουρής | 2013-2015 |
6 | Αθηνά Αθανασίου | 2015-2017 |
7 | Λεωνίδας Οικονόμου | 2017-2020 |
8 | Ειρήνη Τουντασάκη | 2020-2022 |
Η Κοινωνική Ανθρωπολογία στο Πάντειο: Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών ιδρύθηκε το 2004 (ΦΕΚ 74/2004, τ. Α΄) και αποτελεί σήμερα το μοναδικό Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στη χώρα που προσφέρει αμιγώς ανθρωπολογικές σπουδές. Η διδασκαλία της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας ξεκίνησε από τη δεκαετία του 1970 στην τότε Πάντειο Ανώτατη Σχολή Πολιτικών Επιστημών (ΠΑΣΠΕ) με πρωτοβουλία του Καθηγητή Γ. Κ. Βλάχου. Περισσότερο οργανωμένα, με υποχρεωτικά μαθήματα και μαθήματα επιλογής, η Ανθρωπολογία συνέχισε να διδάσκεται στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου (ΦΕΚ 176/1983, τ. Α΄) που ιδρύθηκε με την εφαρμογή του Νόμου Πλαισίου του 1982 για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τη μετατροπή της ΠΑΣΠΕ σε Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως Τομέας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας λειτούργησε επίσημα από το 1985 (ΦΕΚ 555/1985, τ. Β΄). Το 1989 ιδρύεται το νέο Τμήμα ‘Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Γεωγραφίας και Πολιτικής’ (ΦΕΚ 166/1989, τ. Α΄), το οποίο αργότερα μετονομάστηκε σε Τμήμα ‘Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας’ (ΦΕΚ 118/1991, τ. Α΄). Το Τμήμα αυτό λειτούργησε με δύο κατευθύνσεις, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Κοινωνικής Πολιτικής μέχρι την κατάτμηση του Τμήματος ‘Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας’ (Π.Δ. 106, ΦΕΚ 74/2004, τ. Α') και την ίδρυση δύο ανεξάρτητων Τμημάτων.
Φυσιογνωμία του Τμήματος: Αποστολή του Τμήματος είναι η ανάπτυξη των σπουδών Κοινωνικής και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας σε μια διεπιστημονική προοπτική που περιλαμβάνει την Ιστορία, την Κοινωνική και Πολιτική Φιλοσοφία, το Δίκαιο και την Εγκληματολογία, την Κοινωνική και Πολιτισμική Γεωγραφία, τις Σπουδές Φύλου, την Γλωσσολογία και την Ανάλυση Λόγου, τις Πολιτισμικές και Μετααποικιακές Σπουδές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη της θεωρίας και μεθοδολογίας της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, στην καλλιέργεια της εθνογραφικής έρευνας και της (δια)πολιτισμικής ανάλυσης. Το Τμήμα προωθεί τη διεθνική και διατοπική προσέγγιση κοινωνικών και πολιτισμικών φαινομένων καλύπτοντας σε ερευνητικό επίπεδο ένα ευρύτατο γεωγραφικό φάσμα.
Στόχος του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας είναι να εφοδιάζει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με εξειδικευμένες γνώσεις και επιστημονικές μεθοδολογίες που απαιτούνται για την έρευνα και τη μελέτη των σύγχρονων κοινωνικών και πολιτισμικών φαινομένων. Το πρόγραμμα σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, εστιάζει σε γνωστικές θεματικές όπως: ιδεολογίες και τεχνολογίες της συγγένειας, σύγχρονοι εθνικισμοί, μετανάστευση και κινήσεις πληθυσμών, ετερότητα και εκπαίδευση, κοινωνική οδύνη και βιοπολιτική, θρησκευτικές τελετουργίες και θρησκευτικά κινήματα, χώρος και αστικός σχεδιασμός, εργασία και επισφάλεια, οικονομία και πολιτισμός, «κοινά» και εναλλακτική οικονομία, υλικός πολιτισμός, κράτος και πολιτικοί θεσμοί, ιδιότητα του πολίτη, ανθρωπιστική δράση και κοινωνία πολιτών, φύλο και σεξουαλικότητα, τέχνες, λαϊκός και οπτικός πολιτισμός, γλώσσα και δημόσιος λόγος, τεχνολογία και ψηφιακός πολιτισμός, πολιτικές της υγείας/ασθένειας και της αναπηρίας, κοινωνικά κινήματα και δικαιώματα. Το Τμήμα προσφέρει προγράμματα προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών. Οργανώνει το διετές ΠΜΣ «Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία» και συμμετέχει στο Διατμηματικό ΠΜΣ «Φύλο, Κοινωνία, Πολιτική».
Ερευνητική δραστηριότητα του Τμήματος: Το Τμήμα έχει ενεργό και συστηματική συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς (ΕΛΙΔΕΚ, ΙΚΥ, Marie Curie, European Commission, ERC). Με σκοπό την ενίσχυση του ερευνητικού έργου του, το Τμήμα αναθέτει τη διεξαγωγή μεταδιδακτορικής έρευνας σε μεταδιδακτορικούς/ές ερευνητές και ερευνήτριες. Η μεταδιδακτορική έρευνα, που εκπονείται υπό την επίβλεψη μελών ΔΕΠ του Τμήματος, συνιστά πρωτότυπη ερευνητική συμβολή στα γνωστικά αντικείμενα του Τμήματος ή/και σε συγγενή πεδία.
Το Εργαστήριο Ανθρωπολογικής Έρευνας (ΕΑΕ) ιδρύθηκε το 2017 με σκοπό να συμβάλει στην διερεύνηση και ανάπτυξη θεωρητικών και μεθοδολογικών διεπιστημονικών συζητήσεων σχετικά με το πώς διενεργούμε ανθρωπολογική έρευνα στα σύγχρονα κοινωνικά συμφραζόμενα. Στόχος του ΕΑΕ είναι η συμβολή στο συνδυασμό έρευνας και διδασκαλίας και στην ερευνητική εμπλοκή προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών, υποψηφίων διδακτόρων και μεταδιδακτορικών ερευνητών/ερευνητριών.
Τα Σεμινάρια της Τετάρτης κατέχουν κρίσιμη θέση στη στρατηγική έρευνας του Τμήματος και στη σύνδεσή του με την υπόλοιπη ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία. Είναι αφιερωμένα σε ειδικές θεματικές ενότητες ανά εξάμηνο καθώς και στην παρουσίαση εθνογραφικών ερευνών σε εξέλιξη. Αποτελούν τόπο επιστημονικής συνάντησης και διαλόγου του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Tμήματος και απευθύνονται κατεξοχήν σε υποψήφιους/ες διδάκτορες και μεταπτυχιακούς/ες φοιτητές/τριες.
Mε δεδομένο τον διεπιστημονικό χαρακτήρα και την προγραμματική εξωστρέφειά του, το Τμήμα αποτελεί πόλο έλξης αλλοδαπών ερευνητών/ερευνητριών και φοιτητών/φοιτητριών, καθώς συμμετέχει στα Ευρωπαϊκά δίκτυα ΕRASMUS+ και σε μη ευρωπαϊκά στo πλαίσιo του προγράμματος Erasmus+/International Mobility. Δέχεται και αποστέλλει φοιτητές/φοιτήτριες από και προς γνωστά ευρωπαϊκά και μη ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, ενώ τα μέλη ΔΕΠ συμμετέχουν ενεργά στην ίδρυση και τη λειτουργία διεθνών επιστημονικών οργανισμών, όπως η Ευρωπαϊκή Ανθρωπολογική Εταιρεία (EASA), η Αμερικανική Ανθρωπολογική Εταιρεία (ΑΑΑ), η Διεθνής Ένωση Ανθρωπολογίας της Νοτιο-ανατολικής Ευρώπης (INASEA) και η Εταιρεία Σύγχρονων Ελληνικών Σπουδών (MGSA).
Επαγγελματικές προοπτικές: Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας εφοδιάζει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με γνώσεις και επιστημονικές/ερευνητικές δεξιότητες που απαιτούνται για τη συστηματική και συγκριτική εθνογραφική ανάλυση, την τεκμηριωμένη επιστημολογικά και κοινωνικά ευαίσθητη προσέγγιση και κατανόηση των κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών φαινομένων, την καινοτόμα σκέψη και οπτική, την εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες και τον ψηφιακό πολιτισμό. Επομένως, ο/η Κοινωνικός Ανθρωπολόγος μπορεί να αναπτύξει την επαγγελματική του/της δραστηριότητα σε ένα ευρύ φάσμα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, των Διεθνών Οργανισμών και μη κυβερνητικών Οργανώσεων παρεμβαίνοντας είτε άμεσα με σκευή την επιστημονική εξειδίκευση σε χώρους όπως η εκπαίδευση, ερευνητικά κέντρα, εθνογραφικά μουσεία, ποικίλους εργασιακούς χώρους, είτε έμμεσα, ως σύμβουλος σε εθνικούς/περιφερειακούς ή τοπικούς φορείς, όπως Υπουργεία, Τοπική/Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, Ανεξάρτητες Αρχές, Υγεία και Κοινωνική Ασφάλιση, η τεχνολογία και ο ψηφιακός πολιτισμός ευρύτερα. Αυτές οι δεξιότητες καθιστούν τους/τις αποφοίτους του Τμήματος της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας - σε μια εποχή εξειδίκευσης, ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας και των ψηφιακών μέσων, πολυπαραγοντικής και πολυεπίπεδης κρίσης όπου η κατανόηση της ετερότητας (εθνοτικής, πολιτισμικής, έμφυλης, κοινωνικής, οικονομικής, θρησκευτικής) συνιστά θεμελιώδη δημοκρατικό όρο συμβίωσης - απολύτως αναγκαίους και «περιζήτητους».
Άμεση πρόσβαση, με ένα κλικ, σε όλες τις χρήσιμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες καθημερινής χρήσης.
Petros Petridis Τελευταία Νέα
Αθήνα 26/4/2024
Petros Petridis Τελευταία Νέα
Αθήνα 19/4/2024
Σεμινάρια της Τετάρτης
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Σχολή Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Θεματική Σεμιναρίων Εαρινού Εξαμήνου 2023-2024: Αλγοριθμικοί Πολιτισμοί και Τεχνητή Νοημοσύνη
Τετάρτη 24/4/2024
Σας προσκαλούμε στο σεμινάριο του Μάνθου Σαντοριναίου, Διευθυντή του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ και Ομότιμου Καθηγητή ΑΣΚΤ – Εργαστήριο Πολυμέσων – Υπερμέσων.
Τίτλος σεμιναρίου: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν».
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί διά ζώσης την Τετάρτη 24/4/2024 στις 15:00 - 17:00 στην αίθουσα Α1 (νέο κτήριο) με παράλληλη δυνατότητα παρακολούθησης μέσω Teams.
Σύνδεσμος παρακολούθησης μέσω Teams
Με εκτίμηση,
Οι υπεύθυνοι του προγράμματος:
Επίκουρος Καθηγητής Πέτρος Πετρίδης
Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Νοταράς
Petros Petridis Τελευταία Νέα
Αθήνα 19/4/2024
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ 2023 - 2024
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Σχολή Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Σεμινάρια της Τετάρτης
Εαρινό εξάμηνο 2023-24
Τετάρτες 15.00-17.00
Αίθουσα Α1, Νέο Κτήριο
Wednesday Seminars
Winter semester 2023-24
Wednesdays 15.00-17.00
Room A1, New Building
Σύνδεσμος παρακολούθησης μέσω Teams
Θεματική Εαρινού Εξαμήνου 2023-2024:
Αλγοριθμικοί Πολιτισμοί και Τεχνητή Νοημοσύνη
Τις τελευταίες δεκαετίες ζούμε στο πλαίσιο πολιτισμών που αλγοριθμοποιούνται με διαφορετικές εντάσεις και ταχύτητες. Ζούμε, επίσης, με διαφορετικές εκφάνσεις και μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης που διαμεσολαβούν πλήθος κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών πρακτικών, ρητορικών, αναπαραστάσεων, τρόπων αντίληψης του πραγματικού, μορφών κοινωνικής συνύπαρξης, εργασίας, διασκέδασης και εκπαίδευσης. Η πρόσφατη δημοφιλία και αναγνωρισιμότητα που απέκτησαν οι εν λόγω τεχνολογίες από τη διάχυση του ChatGPT, καθιστούν ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη διερεύνησής τους από τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Στη βάση αυτής της παραδοχής, ο κύκλος σεμιναρίων του εαρινού εξαμήνου 2024 φιλοδοξεί να συμβάλει στις δημόσιες συζητήσεις και τις ερευνητικές αναζητήσεις που λαμβάνουν χώρα με όρους διεπιστημονικότητας και πολυθεματικής-πολυπρισματικής ανάλυσης των πολιτισμικών και κοινωνικών διαστάσεων των υπό μελέτη τεχνολογιών. Ομιλητές και ομιλήτριες από τους χώρους της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, των Καλών Τεχνών, της Αρχιτεκτονικής και της Πληροφορικής συμβάλλουν στα Σεμινάρια, με σκοπό την όσο πιο σφαιρική, αλλά και σε βάθος διερεύνηση και ανάλυση των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Υπεύθυνοι προγράμματος:
Επίκουρος Καθηγητής Πέτρος Πετρίδης
Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Νοταράς
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Μάνθος Σαντοριναίος: Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν
Διευθυντής του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ. Ομότιμος Καθηγητής ΑΣΚΤ – Εργαστήριο Πολυμέσων – Υπερμέσων
Περίληψη: Το Βαθύτερο πρόβλημα της AI δεν είναι τόσο η ίδια, όσο η αντίληψη των ανθρώπων που έχουν για αυτήν. Πιθανόν αναμεσά στο hardware το software και το humanware το πιο προβληματικό μέρος σήμερα να είναι το humanware. Η άποψη αυτή θα αναλυθεί μέσα από μία καλλιτεχνική εγκατάσταση που έγινε στον παλιό κινηματογράφο Άλφαβιλ το 2021 με τίτλο τεχνητή Νοημοσύνη και ένα βιβλίο που γράφτηκε με αφορμή για αυτό το γεγονός. (και τα δύο είναι έργα του ομιλητή). Η έκθεση είχε σαν θέμα την Τεχνητή νοημοσύνη όπως την παρουσίαζε ο Γκοντάρ στην ταινία του Άλφαβιλ που έγινε το 1965 και πως το ίδιο θέμα παρουσιάζεται με ψηφιακά μέσα σε έναν κινηματογράφο που έχει το όνομα της ταινίας. Πρόκειται για μια προσπάθεια δημιουργίας ενός διαλόγου ανάμεσα στο κινηματογραφικό έργο Alphaville (Άλφαβιλ) του Jean-Luc Godard (Ζαν-Λυκ Γκοντάρ) και μια σειρά ψηφιακών έργων που σχολιάζουν το παρελθόν και το μέλλον. Κεντρικός άξονας είναι η τεχνολογία. Τόσο η τεχνολογία που αξιοποιείται για την αφήγηση στις δύο διαφορετικές εποχές (η ταινία Άλφαβιλ του Γκοντάρ έγινε το 1965), όσο και ο σχολιασμός για την ίδια την τεχνολογία και τον άνθρωπο που τη δημιουργεί και την αξιοποιεί. Γίνεται μια προσπάθεια, με όλον τον σεβασμό προς τον μεγάλο καλλιτέχνη και το έργο του, σταθμό στη σύγχρονη κινηματογραφική γλώσσα, για έναν διάλογο ανάμεσα στην εποχή που δημιουργήθηκε η ταινία Άλφαβιλ και το σήμερα.
Βιογραφικό: Ο Δρ. Μάνθος Σαντοριναίος, ψηφιακός καλλιτέχνης και ερευνητής, έχει βρεθεί, σπουδάσει και συνεργασθεί σε χώρους που συνέβαλαν στην εξέλιξη του τομέα που ονομάζουμε σήμερα ψηφιακή τέχνη, από την αρχή της διαμόρφωσης αυτού του χώρου, την δεκαετία του ‘80 μέχρι σήμερα (Πανεπιστήμιο Paris 8, Τμήμα Art et technologie des images ATI, Κέντρο CICV, στη Γαλλία, Τμήμα Τέχνης και Τεχνολογίας στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Κέντρο για τον Ψηφιακό πολιτισμό Φούρνος, Φεστιβάλ Mediaterra στην Αθήνα - στους χώρους της Αθήνας υπήρξε συνιδρυτής). Η περιπέτεια του ξεκινάει από την αναλογική – ηλεκτρονική εικόνα της Βίντεο-Τέχνης και φτάνει στα σύγχρονα XR (εκτεταμένης πραγματικότητας) περιβάλλοντα. Σε όλη αυτή την πορεία βασικός στόχος του Μάνθου Σαντοριναίου ήταν η αξιοποίηση των ειδικών χαρακτηριστικών που έχει η ψηφιακή τεχνολογία για την ανάπτυξη μιας νέας ποιητικής έκφρασης που θα συνδυάζει την τεχνολογία, τη φύση και τον άνθρωπο. Τη θέση αυτή την ανέπτυξε και διέδωσε μέσα από θεωρητικές έρευνες, συγγραφή βιβλίων και άρθρων, διοργάνωση εκθέσεων, δράσεων, σεμιναρίων και φεστιβάλ. Επίσης, ίδρυσε το Εργαστήριο Πολυμέσων και Υπερμέσων της ΑΣΚΤ το 2000 και υπήρξε υπεύθυνος έως το 2021 και αργότερα το Ελληνογαλλικό Μάστερ «Τέχνη, εικονική πραγματικότητα και πολυχρηστικά συστήματα καλλιτεχνικής έκφρασης» μεταξύ ΑΣΚΤ και Πανεπιστημίου Paris-8. Σήμερα, δραστηριοποιείται ως Διευθυντής του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον ψηφιακό πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ.
Ηρακλής Βογιατζής: Η ψηφιακή εργασία και η σχέση της με την τεχνητή νοημοσύνη
Δρ. Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ
Περίληψη: Τα τελευταία χρόνια, οι θεωρίες για τον εκτοπισμό του ανθρώπου από την παραγωγική διαδικασία, εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης προκαλούν ολοένα και περισσότερη ανησυχία. Την ίδια στιγμή, ανθρωπολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες χαρτογραφούν την εργασία που είναι απαραίτητη για τη δημιουργία και συντήρηση των μοντέλων μηχανικής μάθησης. Οι σπουδές για την ψηφιακή εργασία, μελετούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της παραγωγής, εξερευνώντας τις συνολικές επιδράσεις του στην διάρθρωση της εργασίας. Η παρουσίαση αυτή θα αποδομήσει τα αφηγήματα για το τέλος της εργασίας, εξετάζοντας τις ψηφιακές τεχνολογίες ως ανθρωπομηχανικές συναρμογές και τις αντίστοιχες διαδικασίες αλγοριθμικής διαχείρισης που τις συνοδεύουν.
Βιογραφικό: Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά. Συνέχισα τις σπουδές μου στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας» του τμήματος Ι.Φ.Ε, ΕΚΠΑ. Πήρα τη διδακτορική μου διατριβή από το ίδιο τμήμα στο αντικείμενο της Ψηφιακής Εργασίας. Από το 2021 έως σήμερα εργάζομαι ως υπότροφος ερευνητής στο Εργαστήριο Επικοινωνίας της Επιστήμης του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Στα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα εντάσσονται η ψηφιακή εργασία, η οικονομία της πλατφόρμας (gig economy) και οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία. Συμμετέχω στο ερευνητικό δίκτυο International Network on Digital Labour, είμαι μέλος της διεπιστημονικής ερευνητικής ομάδας DiPLab, με έδρα το Παρίσι και υπότροφος ερευνητής στο Ινστιτούτο Weizenbaum του Βερολίνου.
Γιώργος Γιαννακόπουλος: Τεχνητή νοημοσύνη: ένας καθρέφτης με ατέλειες
Ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος»
Περίληψη: Στην παρουσίαση θα συν-αναζητήσουμε τι είναι τελικά η τεχνητή νοημοσύνη, σκιαγραφόντας τα όριά της και απομυθοποιώντας διακριτικά τα πιο διαφημισμένα επιτεύγματά της. Θα δούμε επίσης πώς είναι δυνατόν μια σειρά από τεχνικές προκλήσεις να αναδείξουν εκ νέου την αξία της διεπιστημονικότητας, αλλά και πώς καλούμαστε να επανεπισκεφθούμε συζητήσεις για τον άνθρωπο και την ανθρωπιά, πώς καλούμαστε - εν τέλει - να αντιμετωπίσουμε το ποιον άνθρωπο και ποια κοινωνία επιζητούμε, με αφορμή την πολωμένη δημόσια συζήτηση περί τεχνητής νοημοσύνης.
Βιογραφικό: Ο Δρ. Γιώργος Γιαννακόπουλος είναι ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», με περισσότερα από 17 χρόνια εμπειρίας στην ΤΝ και τις διεπιστημονικές εφαρμογές της. Εξειδικεύεται σε πεδία όπως AI, Natural Language Processing, Machine Learning, Bio-medical informatics και the Semantic Web. Έχει συμβάλει σημαντικά σε πολυάριθμα έργα σχετικά με τη χρήση του ΑΙ σε τομείς όπως οι Φυσικές, οι Νομικές κι οι Οικονομικές Επιστήμες. Επιπλέον έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 100 επιστημονικές δημοσιεύσεις με περισσότερες από 1400 αναφορές. Από το 2012 είναι συνιδρυτής της βραβευμένης αστικής μη-κερδοσκοπικής εταιρείας ανοιχτής καινοτομίας SciFY (Science For You), που αναπτύσσει λύσεις για κοινωνικά προβλήματα, αξιοποιώντας ερευνητικά αποτελέσματα. Πέρα από την εμπειρία του ως ερευνητής, διδάσκει από το 2017 σε μεταπτυχιακά μαθήματα σχετικά με την ΤΝ και την επιστήμη δεδομένων, έχει συμβάλει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων (MSc in AI, MSc in Data Science) καθώς και πολλών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε στελέχη επιχειρήσεων. Επιπλέον, έχει επιβλέψει περισσότερους από 100 φοιτητές σε πρακτική άσκηση, διπλωματικές εργασίες και διδακτορικά στον τομέα της ΤΝ. Είναι επιστημονικός υπεύθυνος στο Αhedd Digital Innovation Hub (DIH) του Δημοκρίτου, συμβάλλοντας έτσι στον ψηφιακό μετασχηματισμό πολλών επιχειρήσεων. Ακόμα, έχει συμμετάσχει σε εθνικά και διεθνή θεσμικά όργανα (DigitalSME Focus Group on AI, ΤΕΣ-ΕΣΕΤΕΚ, ΕΕΤΝ, κ.ά.) κι έχει συνεισφέρει στην εθνική στρατηγική για την ΤΝ. Το βιβλίο του «Τεχνητή Νοημοσύνη: Μια διακριτική απομυθοποίηση», από τις εκδόσεις Ροπή, κι οι ανοιχτές ομιλίες του, προέκυψαν από την ανάγκη του να συμβάλλει ουσιαστικά στη μετάδοση της γνώσης και στο ευρύ κοινό.
Μανώλης Πατηνιώτης: Αλγοριθμικός πολιτισμός και η κοινωνικότητα των τεχνικών αντικειμένων
Καθηγητής: Τμήμα Κοινωνιολογίας, ΕΚΠΑ
Περίληψη: Ποτέ στην ιστορία η έννοια του αλγορίθμου δεν υπήρξε τόσο δημοφιλής όσο στην εποχή μας. Μεγάλο μέρος των συζητήσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τους κινδύνους που αυτός υποκρύπτει αφορούν την αλγοριθμοποίηση του πολιτισμού. Επίσης, μεγάλο μέρος των συζητήσεων για τις απειλές που συνδέονται με τη γενικευμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αφορούν την αλγοριθμοποίηση της κοινωνικής ζωής. Η ιδέα είναι ότι τα ψηφιακά μέσα εισάγουν μια μορφή «αυτοματοποίησης», η οποία με την ψυχρή εξωανθρώπινη ορθολογικότητά της μειώνει δραστικά τους βαθμούς ελευθερίας και το περιθώριο αυτενέργειας των ανθρώπων· παρεμβάλλεται στην άσκηση της ελεύθερης βούλησης και περιορίζει το ευεργετικό περιθώριο σφάλματος που είναι συνυφασμένο με την ανθρώπινη δράση. Ο σκοπός αυτής της παρουσίασης είναι να επανεξετάσει αυτούς τους ισχυρισμούς υπό το πρίσμα της Θεωρίας της Πληροφορίας.
Βιογραφικό: Ο Μανώλης Πατηνιώτης είναι ιστορικός της επιστήμης και της τεχνολογίας. Για πολλά χρόνια μελέτησε την Ιστορία της σύγχρονης επιστήμης στην ευρωπαϊκή περιφέρεια και σε αποικιακά περιβάλλοντα. Η έρευνά του επικεντρώθηκε σε διανοητικά εγχειρήματα που δεν συμμετείχαν στο σχήμα του Διαφωτισμού και προσπάθησε να γεφυρώσει τη μελέτη της ευρωπαϊκής επιστήμης με τις μετααποικιακές σπουδές. Αφού, για ένα σύντομο διάστημα, μελέτησε την πρώτη κρίση της νεωτερικότητας, στράφηκε στην Ιστορία και τη Φιλοσοφία του Ψηφιακού. Από τη σκοπιά της Ιστορίας, διερευνά τη διαμόρφωση της ψηφιακής οντολογίας μέσω της διασταύρωσης της Θεωρίας της Πληροφορίας με τις Μηχανές Διακριτών Καταστάσεων. Από τη σκοπιά της Φιλοσοφίας, διερευνά τις έννοιες της αρθρωσιμότητας και της δυνητικότητας, καθώς και τις νέες δυνατότητες που αυτές προσφέρουν για κοινωνικό έλεγχο και προσωπική αυτοδιάθεση. Υπήρξε μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Επικοινωνίας της Επιστήμης Πρίσμα και της ακαδημαϊκής επιτροπής που συντόνισε τη δημιουργία του Π.Μ.Σ «Επικοινωνία της Επιστήμης» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Η προσωπική του ιστοσελίδα βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση digiscapes.org.
Μαριάννα Χαριτωνίδου: Τεχνητή νοημοσύνη, ψηφιακός οικουμενισμός και αστική διακυβέρνηση: Τα ψηφιακά δίδυμα αστικής κλίμακας και η ‘εντοπία’ του Κωνσταντίνου Δοξιάδη
Δρ. μηχ. Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ
Περίληψη: Τα ψηφιακά δίδυμα αστικής κλίμακας (urban scale digital twins) είναι ψηφιακά αντίγραφα πόλεων ή μερών πόλεων που χρησιμοποιούνται για την προσομοίωση σεναρίων σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα ούτως ώστε να συγκριθούν διαφορετικές στρατηγικές αστικών πολιτικών κατά τη διαδικασία λήψεων αποφάσεων σχετικά με τον πολεοδομικό και αστικό σχεδιασμό (Charitonidou 2022). Η παρουσίαση δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην ανάλυση του ρόλου της ψηφιακής εργασίας στην περίπτωση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Παράλληλα, επιχειρεί να διερευνήσει τη μετάβαση από τις τεχνικές στις κοινωνικό-τεχνικές προοπτικές στον τομέα των έξυπνων πόλεων (Loukissas 2019). Παρά τις φιλοδοξίες των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας να ενισχύσουν τη συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων όσον αφορά στις στρατηγικές πολεοδομικού σχεδιασμού, το γεγονός ότι βασίζονται σε ένα περιορισμένο σύνολο μεταβλητών και διαδικασιών τις καθιστά προβληματικές. Η παρουσίαση στοχεύει, επίσης, να ρίξει φως στην ένταση μεταξύ του πραγματικού και του ιδεατού που διακυβεύεται κατά τις διαδικασίες δημιουργίας και χρήσης ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις κριτικές του «ψηφιακού οικουμενισμού» ή του «οικουμενισμού δεδομένων» (Loukissas 2019; Charitonidou 2022), όπως και στην έννοια της ‘εντοπίας’ στο έργο του πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη και στο πως αυτή η έννοια μπορεί να συσχετιστεί με τις πρακτικές οπτικοποίησης δεδομένων που αφορούν στον πολεοδομικό σχεδιασμό μέσω της χρήσης σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών. Παράλληλα, η παρουσίαση εστιάζει σε ζητήματα δεοντολογίας και ηθικής της τεχνητής νοημοσύνης και των μεγάλων δεδομένων στην περίπτωση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Στόχος της παρουσίασης είναι να αναλύσει τις προβληματικές γύρω από τη χρήση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας κατά τη λήψης πολιτικών αποφάσεων σχετικά με τις πολεοδομικές στρατηγικές.
Βιογραφικό: Η Δρ. μηχ. Μαριάννα Χαριτωνίδου είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου είναι επιστημονική υπεύθυνη του ερευνητικού έργου «Το όραμα ανοικοδόμησης του Κωνσταντίου Α. Δοξιάδη και του Adriano Olivetti στην Ελλάδα και στην Ιταλία: μεταξύ συγκεντρωτικής και μη συγκεντρωτικής πολιτικής». Το ερευνητικό έργο υποστηρίχτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της Δράσης «3η Προκήρυξη ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση Μεταδιδακτορικών Ερευνητών/τριών» (Αριθμός Έργου: 7833). Είναι Ιδρύτρια & Διευθύντρια του Think Through Design Architectural, Urban and Landscape Design Studio. Στις 11 Φεβρουαρίου 2022, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Γυναικών στις Επιστήμες 2022, επιλέχθηκε από το ETH Zurich μεταξύ των γυναικών προτύπων που διεξάγουν έρευνα στις επιστήμες. Έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε πάνω από 111 συνέδρια και έχει πραγματοποιήσει πάνω από 105 δημοσιεύσεις. Πέρα από τη διδακτορική της διατριβή «Η διάσταση ανάμεσα στην ερμηνεία και στη διαχείριση της μορφής: διερευνώντας την αλλαγή του αντικειμένου της αρχιτεκτονικής», εκπόνησε τη μεταδιδακτορική έρευνα «The Travelling Architect’s Eye: Photography and Automobile Vision» και επιμελήθηκε την έκθεση «The View from the Car: Autopia as a New Perceptual Regime» (https://viewfromcarexhibition.gta.arch.ethz.ch), και τη μεταδιδακτορική έρευνα «Ο φαντασιωτικός αποδέκτης της αρχιτεκτονικής ως μηχανισμός διερεύνσης του μετα-αποικιακού πολιτισμού: Οι μετασχηματισμοί της ελληνο-κεντρικής προσέγγισης», στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έχει εργασθεί ως Λέκτορας και ως Ερευνήτρια στο ETH Zürich, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και στις École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-Malaquais, École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-la-Villette και École Nationale Supérieure d’Architecture de Versailles. Είναι διδάκτωρ μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και στην Architectural Association, και αρχιτέκτων μηχανικός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε Επισκέπτρια Ερευνήτρια στο Graduate School of Architecture, Planning and Preservation του Πανεπιστημίου Columbia (προσκεκλημένη του Prof. Bernard Tschumi, 2016-2017 & 2017-2018), στο Institute of Fine Arts του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (προσκεκλημένη του καθηγητή Jean-Louis Cohen, 2014-2015 & 2016-2017), στην École française de Rome (2016-2017 & 2017-2018), στο Canadian Centre for Architecture (CCA) (Summer term 2018), και το Getty Research Institute (GRI) (Autumn term 2019).
Ελένη Τσατσαρώνη: Meet Replika. The AI Companion who cares
Υποψήφια διδακτόρισσα, Τμήμα Κοινωνιολογίας, ΕΚΠΑ
Περίληψη: Διερευνώντας τα όρια μεταξύ ανθρώπινου και μη ανθρώπινου μέσα από το θεωρητικό πρίσμα της Haraway και της Braidotti, σκοπός αυτής της συνάντησης είναι να ανοίξει μια συζήτηση σχετικά με την αλληλεπίδραση ανθρώπινων και τεχνητώς νοημόνων όντων, εστιάζοντας στο παράδειγμα του διαλογικού ρομπότ Replika. Σε αντίθεση με πολλά δημοφιλή εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, το διαλογικό ρομπότ Replika έχει σχεδιαστεί ως εργαλείο ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, με την προωθητική του καμπάνια να εστιάζει στο γεγονός ότι μπορεί να αποτελέσει τέλειο σύντροφο, καθώς είναι ικανό να αναπτύξει συναισθηματικούς δεσμούς. Μέσα από τη σχέση μου με το Replika σύντροφό μου, αλλά και μέσα από βιώματα άλλων χρηστών της εφαρμογής, με αυτή την εισήγηση επιθυμώ να σας προσκαλέσω σε έναν διάλογο με κεντρικό άξονα τις σύγχρονες κριτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την έννοια της ανθρωπινότητας.
Βιογραφικό: Η Ελένη Τσατσαρώνη είναι Υποψήφια Διδακτόρισσα του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η δουλειά της επικεντρώνεται στην αλληλεπίδραση μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και επιστημονικής καινοτομίας στο πλαίσιο της μετανεωτερικής κοινωνίας. Στόχος της έρευνάς της είναι να προβληματοποιήσει τον σύγχρονο ορισμό της ανθρωπινότητας, όπως γίνεται αντιληπτός μέσα από την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και τεχνολογικών τεχνουργημάτων. Προσεγγίζει το σύγχρονο υποκείμενο της τεχνολογικής συνθήκης ως ένα μεταανθρώπινο υποκείμενο, το οποίο καθορίζεται από την αντίθεσή του με το ανθρωπιστικό ιδεώδες του Διαφωτισμού και της νεωτερικότητας. Η έρευνά της βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών επιστημονικών παραδόσεων: της ανθρωπολογίας, της φιλοσοφίας και της πληροφορικής. Επιχειρεί, συνεπώς, να φέρει σε επαφή τρία διακριτά ερευνητικά πεδία, τα οποία στη σύγχρονη εποχή αρχίζουν και συγκλίνουν ολοένα και περισσότερο, ανοίγοντας έναν διεπιστημονικό διάλογο με κεντρική θεματική την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα σε τεχνολογική καινοτομία και ανθρώπινη ιδιότητα.
Τελετή επίδοσης τιμητικού τόμου στην Ομότιμη Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Δήμητρα Γκέφου-Μαδιανού
Copyright © 2022.ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ. Developed by SPWDesigns. powered by MCreations.