"Η ανθρωπολογία κάνει το οικείο ξένο και το ξένο οικείο"
Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας εφοδιάζει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με γνώσεις και επιστημονικές/ερευνητικές δεξιότητες που απαιτούνται για τη συστηματική και συγκριτική εθνογραφική ανάλυση, την τεκμηριωμένη επιστημολογικά και κοινωνικά ευαίσθητη προσέγγιση και κατανόηση των κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών φαινομένων, την καινοτόμα σκέψη και οπτική, την εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες και τον ψηφιακό πολιτισμό. Επομένως, ο/η Κοινωνικός Ανθρωπολόγος μπορεί να αναπτύξει την επαγγελματική του/της δραστηριότητα σε ένα ευρύ φάσμα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, των Διεθνών Οργανισμών και μη κυβερνητικών Οργανώσεων παρεμβαίνοντας είτε άμεσα με σκευή την επιστημονική εξειδίκευση σε χώρους όπως η εκπαίδευση, ερευνητικά κέντρα, εθνογραφικά μουσεία, ποικίλους εργασιακούς χώρους, είτε έμμεσα, ως σύμβουλος σε εθνικούς/περιφερειακούς ή τοπικούς φορείς, όπως Υπουργεία, Τοπική/Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, Ανεξάρτητες Αρχές, Υγεία και Κοινωνική Ασφάλιση, η τεχνολογία και ο ψηφιακός πολιτισμός ευρύτερα. Αυτές οι δεξιότητες καθιστούν τους/τις αποφοίτους του Τμήματος της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας - σε μια εποχή εξειδίκευσης, ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας και των ψηφιακών μέσων, πολυπαραγοντικής και πολυεπίπεδης κρίσης όπου η κατανόηση της ετερότητας (εθνοτικής, πολιτισμικής, έμφυλης, κοινωνικής, οικονομικής, θρησκευτικής) συνιστά θεμελιώδη δημοκρατικό όρο συμβίωσης - απολύτως αναγκαίους και «περιζήτητους».
Μνημόνια συνεργασίας του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Μνημόνιο Συνεργασίας με την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ)
Μνημόνιο Συνεργασίας με το Ινστιτούτο Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών των Σκοπίων (ISSHS)
Μνημόνιο Συνεργασίας με το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών ΔΙΟΤΙΜΑ
Μνημόνιο Συνεργασίας με το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ)
Η ανθρωπολογία είναι η μελέτη αυτού που μας κάνει ανθρώπους. Οι ανθρωπολόγοι υιοθετούν μια ευρεία προσέγγιση για την κατανόηση των πολλών διαφορετικών πτυχών της ανθρώπινης εμπειρίας, που ονομάζουμε ολισμό. Θεωρούν το παρελθόν, μέσω της αρχαιολογίας, για να δουν πώς ζούσαν ανθρώπινες ομάδες πριν από εκατοντάδες ή χιλιάδες χρόνια και τι ήταν σημαντικό για αυτές. Εξετάζουν τι αποτελείται από τα βιολογικά σώματα και τη γενετική μας, καθώς και τα οστά, τη διατροφή και την υγεία μας. Οι ανθρωπολόγοι συγκρίνουν επίσης τους ανθρώπους με άλλα ζώα (τις περισσότερες φορές, άλλα πρωτεύοντα όπως μαϊμούδες και χιμπατζήδες) για να δουν τι κοινό έχουμε μαζί τους και τι μας κάνει μοναδικούς. Παρόλο που σχεδόν όλοι οι άνθρωποι χρειάζονται τα ίδια πράγματα για να επιβιώσουν, όπως φαγητό, νερό και συντροφιά, οι τρόποι με τους οποίους οι άνθρωποι καλύπτουν αυτές τις ανάγκες μπορεί να είναι πολύ διαφορετικοί. Για παράδειγμα, όλοι πρέπει να τρώνε, αλλά οι άνθρωποι τρώνε διαφορετικά τρόφιμα και παίρνουν φαγητό με διαφορετικούς τρόπους. Έτσι, οι ανθρωπολόγοι εξετάζουν πώς διάφορες ομάδες ανθρώπων παίρνουν φαγητό, το προετοιμάζουν και το μοιράζονται. Η παγκόσμια πείνα δεν είναι πρόβλημα παραγωγής αλλά κοινωνικά εμπόδια στη διανομή και ότι ο Amartya Sen κέρδισε το βραβείο Νόμπελ επειδή έδειξε ότι αυτό ισχύει για όλους τους λιμούς του 20ού αιώνα. Οι ανθρωπολόγοι προσπαθούν επίσης να κατανοήσουν πώς αλληλεπιδρούν οι άνθρωποι στις κοινωνικές σχέσεις (για παράδειγμα με οικογένειες και φίλους). Εξετάζουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους ντύνονται και επικοινωνούν οι άνθρωποι σε διαφορετικές κοινωνίες. Οι ανθρωπολόγοι μερικές φορές χρησιμοποιούν αυτές τις συγκρίσεις για να κατανοήσουν τη δική τους κοινωνία. Πολλοί ανθρωπολόγοι εργάζονται στις δικές τους κοινωνίες εξετάζοντας τα οικονομικά, την υγεία, την εκπαίδευση, το δίκαιο και την πολιτική (για να αναφέρουμε μόνο μερικά θέματα). Όταν προσπαθούν να κατανοήσουν αυτά τα περίπλοκα ζητήματα, έχουν κατά νου αυτά που γνωρίζουν για τη βιολογία, τον πολιτισμό, τους τύπους επικοινωνίας και το πώς ζούσαν οι άνθρωποι στο παρελθόν.
Η αμερικανική ανθρωπολογία γενικά χωρίζεται σε τέσσερα υποπεδία. Κάθε ένα από τα υποπεδία διδάσκει ξεχωριστές δεξιότητες. Ωστόσο, τα υποπεδία έχουν επίσης μια σειρά από ομοιότητες. Για παράδειγμα, κάθε υποπεδίο εφαρμόζει θεωρίες, χρησιμοποιεί συστηματικές ερευνητικές μεθοδολογίες, διατυπώνει και δοκιμάζει υποθέσεις και αναπτύσσει εκτεταμένα σύνολα δεδομένων.
Οι αρχαιολόγοι μελετούν τον ανθρώπινο πολιτισμό αναλύοντας τα αντικείμενα που έχουν φτιάξει οι άνθρωποι. Αφαιρούν προσεκτικά από το έδαφος πράγματα όπως αγγεία και εργαλεία και χαρτογραφούν τις τοποθεσίες των σπιτιών, των σκουπιδιών και των ταφών για να μάθουν για την καθημερινή ζωή ενός λαού. Αναλύουν επίσης ανθρώπινα οστά και δόντια για να λάβουν πληροφορίες για τη διατροφή των ανθρώπων και τις ασθένειες που υπέφεραν. Οι αρχαιολόγοι συλλέγουν υπολείμματα φυτών, ζώων και εδαφών από τα μέρη όπου έχουν ζήσει οι άνθρωποι για να κατανοήσουν πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν και άλλαξαν το φυσικό τους περιβάλλον. Το χρονικό εύρος για την αρχαιολογική έρευνα ξεκινά από τους πρώτους ανθρώπινους προγόνους πριν από εκατομμύρια χρόνια και εκτείνεται μέχρι σήμερα. Όπως και άλλοι τομείς της ανθρωπολογίας, οι αρχαιολόγοι ενδιαφέρονται να εξηγήσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες στις ανθρώπινες κοινωνίες στο χώρο και στο χρόνο.
Οι βιολογικοί ανθρωπολόγοι επιδιώκουν να κατανοήσουν πώς οι άνθρωποι προσαρμόζονται σε διαφορετικά περιβάλλοντα, τι προκαλεί ασθένειες και πρόωρο θάνατο και πώς εξελίχθηκαν οι άνθρωποι από άλλα ζώα. Για να το κάνουν αυτό, μελετούν ανθρώπους (ζωντανούς και νεκρούς), άλλα πρωτεύοντα όπως πιθήκους και πίθηκους, και προγόνους του ανθρώπου (απολιθώματα). Ενδιαφέρονται επίσης για το πώς η βιολογία και ο πολιτισμός συνεργάζονται για να διαμορφώσουν τη ζωή μας. Ενδιαφέρονται να εξηγήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που βρίσκονται μεταξύ των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Μέσω αυτής της εργασίας, οι βιολογικοί ανθρωπολόγοι έχουν δείξει ότι, ενώ οι άνθρωποι διαφέρουν ως προς τη βιολογία και τη συμπεριφορά τους, είναι περισσότερο όμοιοι μεταξύ τους παρά διαφορετικοί.
Οι κοινωνιοπολιτισμικοί ανθρωπολόγοι διερευνούν πώς ζουν οι άνθρωποι σε διαφορετικά μέρη και κατανοούν τον κόσμο γύρω τους. Θέλουν να γνωρίζουν τι πιστεύουν οι άνθρωποι ότι είναι σημαντικό και τους κανόνες που θέτουν για το πώς πρέπει να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Ακόμη και σε μια χώρα ή κοινωνία, οι άνθρωποι μπορεί να διαφωνούν για το πώς πρέπει να μιλούν, να ντύνονται, να τρώνε ή να συμπεριφέρονται στους άλλους. Οι ανθρωπολόγοι θέλουν να ακούσουν όλες τις φωνές και τις απόψεις για να καταλάβουν πώς ποικίλλουν οι κοινωνίες και τι κοινό έχουν. Οι κοινωνιοπολιτιστικοί ανθρωπολόγοι συχνά βρίσκουν ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθουν για διαφορετικούς λαούς και πολιτισμούς είναι να αφιερώνουν χρόνο ζώντας ανάμεσά τους. Προσπαθούν να κατανοήσουν τις προοπτικές, τις πρακτικές και την κοινωνική οργάνωση άλλων ομάδων των οποίων οι αξίες και οι τρόποι ζωής μπορεί να είναι πολύ διαφορετικοί από τους δικούς τους. Η γνώση που αποκτούν μπορεί να εμπλουτίσει την ανθρώπινη κατανόηση σε ένα ευρύτερο επίπεδο.
Οι γλωσσολόγοι ανθρωπολόγοι μελετούν τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι επικοινωνούν σε ολόκληρο τον κόσμο. Τους ενδιαφέρει πώς η γλώσσα συνδέεται με το πώς βλέπουμε τον κόσμο και πώς σχετιζόμαστε μεταξύ μας. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι εξετάζουμε πώς λειτουργεί η γλώσσα σε όλες τις διαφορετικές μορφές της και πώς αλλάζει με την πάροδο του χρόνου. Σημαίνει επίσης να δούμε τι πιστεύουμε για τη γλώσσα και την επικοινωνία και πώς χρησιμοποιούμε τη γλώσσα στη ζωή μας. Αυτό περιλαμβάνει τους τρόπους που χρησιμοποιούμε τη γλώσσα για να οικοδομήσουμε και να μοιραστούμε νόημα, να σχηματίσουμε ή να αλλάξουμε ταυτότητες και να δημιουργήσουμε ή να αλλάξουμε σχέσεις εξουσίας. Για τους γλωσσολόγους ανθρωπολόγους, η γλώσσα και η επικοινωνία είναι τα κλειδιά για το πώς φτιάχνουμε την κοινωνία και τον πολιτισμό.
Οι εφαρμοσμένοι ή ασκούμενοι ανθρωπολόγοι αποτελούν σημαντικό μέρος της ανθρωπολογίας. Κάθε ένα από τα τέσσερα υποπεδία της ανθρωπολογίας μπορεί να εφαρμοστεί. Οι εφαρμοσμένοι ανθρωπολόγοι εργάζονται για να λύσουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου χρησιμοποιώντας ανθρωπολογικές μεθόδους και ιδέες. Για παράδειγμα, μπορεί να εργάζονται σε τοπικές κοινότητες βοηθώντας στην επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με την υγεία, την εκπαίδευση ή το περιβάλλον. Μπορεί επίσης να εργάζονται για μουσεία ή εθνικά ή κρατικά πάρκα βοηθώντας στην ερμηνεία της ιστορίας. Μπορεί να εργάζονται για τοπικές, πολιτειακές ή ομοσπονδιακές κυβερνήσεις ή για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Άλλοι μπορεί να εργάζονται για επιχειρήσεις, όπως καταστήματα λιανικής ή εταιρείες λογισμικού και τεχνολογίας, για να μάθουν περισσότερα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν προϊόντα ή τεχνολογία στην καθημερινή τους ζωή. Κάποιοι εργάζονται στις ΗΠΑ ενώ άλλοι εργάζονται διεθνώς. Οι θέσεις εργασίας για εφαρμοσμένους ανθρωπολόγους έχουν παρουσιάσει ισχυρή ανάπτυξη στο πρόσφατο παρελθόν με όλο και περισσότερες ευκαιρίες να γίνονται διαθέσιμες καθώς αυξάνεται η ζήτηση για τα πολύτιμα σετ δεξιοτήτων τους. Επισκεφτείτε τη Ιστοσελίδα "Καριέρες" για να μάθετε περισσότερα.
Ενώ οι ανθρωπολόγοι αφιερώνουν μεγάλο μέρος της προσοχής τους στο τι μοιράζονται οι ανθρώπινες ομάδες στο χρόνο και στο χώρο, μελετούν επίσης πώς αυτές οι ομάδες είναι διαφορετικές. Ακριβώς όπως υπάρχει ποικιλομορφία στους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι προσαρμόζονται σωματικά στο περιβάλλον τους, χτίζουν και οργανώνουν κοινωνίες και επικοινωνούν, υπάρχουν επίσης πολλοί τρόποι για να κάνετε ανθρωπολογία. Μοναδικές προσεγγίσεις στην ανθρωπολογία αναπτύχθηκαν σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, σε ορισμένες χώρες η προσέγγιση των τεσσάρων πεδίων δεν είναι τόσο ισχυρή όσο σε άλλες. Ανθρωπολόγοι από όλο τον κόσμο συνεργάζονται μέσω διεθνών οργανισμών για να προσπαθήσουν να κατανοήσουν περισσότερα για τη ζωή μας ως άνθρωποι.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ανθρωπολογικών Ενώσεων είναι ένα δίκτυο διεθνών και εθνικών ενώσεων ανθρωπολογίας που στοχεύει στην προώθηση της παγκόσμιας επικοινωνίας και συνεργασίας στην ανθρωπολογία. Για να μάθετε περισσότερα για το έργο του συμβουλίου, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του εδώ: http://www.wcaanet.org/. Μπορείτε επίσης να επισκεφθείτε τη λίστα των οργανώσεων μελών για να μάθετε περισσότερα για την ανθρωπολογία σε διάφορα μέρη του κόσμου: https://www.wcaanet.org/members/wcaa-members-associations/
Οι ανθρωπολόγοι απασχολούνται σε διάφορους τομείς, από κολέγια και πανεπιστήμια μέχρι κυβερνητικούς φορείς, ΜΚΟ, επιχειρήσεις και υπηρεσίες υγείας και ανθρώπινων υπηρεσιών. Στο πανεπιστήμιο διδάσκουν προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές ανθρωπολογία και πολλοί προσφέρουν μαθήματα ανθρωπολογίας σε άλλα τμήματα και επαγγελματικές σχολές όπως επιχειρήσεις, εκπαίδευση, σχεδιασμός και δημόσια υγεία. Οι ανθρωπολόγοι συνεισφέρουν σημαντικά σε διεπιστημονικά πεδία, όπως οι διεθνείς σπουδές και οι σπουδές εθνοτικής καταγωγής και φύλου, και ορισμένοι εργάζονται σε ακαδημαϊκά ερευνητικά κέντρα. Εκτός πανεπιστημίου, οι ανθρωπολόγοι εργάζονται σε κυβερνητικούς φορείς, ιδιωτικές επιχειρήσεις, κοινοτικούς οργανισμούς, μουσεία, ανεξάρτητα ερευνητικά ιδρύματα, οργανισμούς υπηρεσιών, μέσα ενημέρωσης. και άλλοι εργάζονται ως ανεξάρτητοι σύμβουλοι και ερευνητικό προσωπικό για φορείς όπως τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων, η UNESCO, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η Παγκόσμια Τράπεζα. Περισσότεροι από τους μισούς ανθρωπολόγους εργάζονται πλέον σε οργανισμούς εκτός πανεπιστημίου. Το έργο τους μπορεί να περιλαμβάνει τη δημιουργία ερευνητικών συνεργασιών, την αξιολόγηση των οικονομικών αναγκών, την αξιολόγηση πολιτικών, την ανάπτυξη νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την καταγραφή ελάχιστα γνωστών ιστοριών της κοινότητας, την παροχή υπηρεσιών υγείας και άλλες κοινωνικά σχετικές δραστηριότητες. Θα βρείτε ανθρωπολόγους που ασχολούνται με τις κοινωνικές και πολιτιστικές συνέπειες των φυσικών καταστροφών, τη δίκαιη πρόσβαση σε περιορισμένους πόρους και τα ανθρώπινα δικαιώματα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Όπως μπορείτε να δείτε από την εκτενή λίστα των τμημάτων της Αμερικανικής Ανθρωπολογικής Εταιρείας, οι ανθρωπολόγοι έχουν ερευνητικά ενδιαφέροντα που εκτείνονται σε ακαδημαϊκούς και εφαρμοσμένους τομείς υποτροφιών. Αυτοί οι τομείς αντικατοπτρίζουν τα πολλά σημαντικά ζητήματα και ερωτήματα που απασχολούν σήμερα οι ανθρωπολόγοι, τους τομείς απασχόλησής τους, τις τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο όπου κάνουν έρευνα και τη δέσμευσή τους να χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα της έρευνας για τη βελτίωση της ζωής. Σας προσκαλούμε να εξερευνήσετε την ποικιλία θεμάτων και προσεγγίσεων σε αυτό το συναρπαστικό πεδίο.
Χαιρετισμός προς τους νέους φοιτητές και φοιτήτριες και τους επισκέπτες/τριες του ιστότοπου
Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών είναι το μοναδικό στην Ελλάδα που προσφέρει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές εξ ολοκλήρου αφιερωμένες σε αυτόν τον κλάδο. Η ανθρωπολογία, δίνοντας έμφαση σε έρευνες πεδίου που διεξάγονται σε όλο το πλανήτη, θεωρείται η πιο ολιστική από τις κοινωνικές επιστήμες, καθώς ασχολείται με ένα πλήθος πεδίων μελέτης που συνήθως εξετάζονται χωριστά από άλλες κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες.
Σε έναν κόσμο που γίνεται όλο και πιο συμπυκνωμένος λόγω της παγκοσμιοποίησης, αλλά και περισσότερο σημαδεμένος από κοινωνική αδικία, αντιθέσεις και αντιφάσεις, απειλούμενος από περιβαλλοντικές καταστροφές και επιδημίες, η ανθρωπολογία
-χρησιμοποιώντας μια συγκριτική προσέγγιση και δίνοντας έμφαση στη διεπιστημονικότητα- αναλύει και αποκαλύπτει τις στενές σχέσεις μεταξύ του τοπικού και του παγκόσμιου, του κέντρου και των περιφερειών.
Η ανθρωπολογία είναι επίσης μια αναστοχαστική επιστήμη ικανή να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και ερμηνεύουμε τον κόσμο γύρω μας, να μας κάνει πιο προσεκτικές/ούς και ευαίσθητες/ους, οδηγώντας μας στο να αναθεωρήσουμε όχι μόνο τις κοινωνικές και πολιτισμικές κατασκευές και δομές, αλλά και τους τρόπους σκέψης, τις στάσεις, ακόμη και τα συναισθήματα που θεωρούμε δεδομένα. Οι σπουδές ανθρωπολογίας μας διδάσκουν ότι υπάρχουν άλλοι κόσμοι, άλλοι τρόποι σκέψης και αντίληψης, συχνά διαφορετικοί από αυτούς με τους οποίους είμαστε περισσότερο εξοικειωμένες/οι, τονίζοντας τη σημασία της διαπολιτισμικότητας και του σεβασμού της διαφορετικότητας, της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Στο τμήμα μας οι καθηγήτριες και οι καθηγητές μαζί με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές αποτελούν μια ζωντανή και χωρίς αποκλεισμούς κοινότητα, ανεξαρτήτως εθνικότητας, τάξης, ικανοτήτων και σεξουαλικής ταυτότητας, ενάντια σε κάθε μορφή ρατσισμού και διακρίσεων.
Τα προγράμματα σπουδών μας σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο προσφέρουν στους/στις φοιτητές/τριες ένα στέρεο θεωρητικό, μεθοδολογικό και βιωματικό υπόβαθρο που προάγει την κριτική σκέψη και την κοινωνική ευαισθητοποίηση, καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων και γνώσεων σε διάφορους τομείς που μπορούν να εφαρμοστούν σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών προσανατολισμών.
Εκ μέρους του διδακτικού, ερευνητικού, διοικητικού προσωπικού του Τμήματος σας καλωσορίζω με τη βεβαιότητα ότι τα χρόνια που θα περάσετε μαζί μας θα είναι ιδιαίτερα δημιουργικά και γόνιμα.
Η Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Καθηγήτρια Diana Riboli
Αλίκη Αγγελίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια:
∙ Μέλος της Α' Επιτροπής Πολιτογράφησης, Υπουργείο Εσωτερικών, Αθήνα, 2017-2021.
∙ Αναπληρωματικό μέλος της Εθνικής Επιστημονικής Επιτροπής για την Εφαρμογή της Σύμβασης για την Προστασία της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, 2012-2019.
Αθηνά Αθανασίου, Καθηγήτρια:
∙ Μέλος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ), 2015 κ.ε.
∙ Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΣΕΚ), 2016-2019.
∙ Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού (ΕΙΠ), 2016-2019.
∙ Μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ), 2016-2019.
∙ Μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) για «Πρόληψη και καταπολέμηση του σεξισμού και των διακρίσεων σε θέματα ταυτότητας φύλου» , 2016-17.
Σοφία Βιδάλη Καθηγήτρια:
∙ Εκλεγμένο Μέλος της υποεπιτροπής του ΟΗΕ για την Πρόληψη των Βασανιστηρίων (1.1.2019 -31.12.2020.
∙ Μέλος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ), 2015 – 2019.
∙ Ειδική σύμβουλος του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (αρμόδιου για τη Δημόσια Τάξης και Προστασίας του Πολίτη)-2015.
∙ Μέλος της Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής για την αξιοποίηση του αρχειακού υλικού των Σωμάτων Ασφαλείας στην Ελληνική Αστυνομία (2015-2016).
Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών είναι το μοναδικό στην Ελλάδα που προσφέρει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές εξ ολοκλήρου αφιερωμένες σε αυτόν τον κλάδο. Η ανθρωπολογία, δίνοντας έμφαση σε έρευνες πεδίου που διεξάγονται σε όλο το πλανήτη, θεωρείται η πιο ολιστική από τις κοινωνικές επιστήμες, καθώς ασχολείται με ένα πλήθος πεδίων μελέτης που συνήθως εξετάζονται χωριστά από άλλες κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες...
Άμεση πρόσβαση, με ένα κλικ, σε όλες τις χρήσιμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες καθημερινής χρήσης.
Petros Petridis Τελευταία Νέα
Αθήνα 26/4/2024
Petros Petridis Τελευταία Νέα
Αθήνα 19/4/2024
Σεμινάρια της Τετάρτης
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Σχολή Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Θεματική Σεμιναρίων Εαρινού Εξαμήνου 2023-2024: Αλγοριθμικοί Πολιτισμοί και Τεχνητή Νοημοσύνη
Τετάρτη 24/4/2024
Σας προσκαλούμε στο σεμινάριο του Μάνθου Σαντοριναίου, Διευθυντή του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ και Ομότιμου Καθηγητή ΑΣΚΤ – Εργαστήριο Πολυμέσων – Υπερμέσων.
Τίτλος σεμιναρίου: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν».
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί διά ζώσης την Τετάρτη 24/4/2024 στις 15:00 - 17:00 στην αίθουσα Α1 (νέο κτήριο) με παράλληλη δυνατότητα παρακολούθησης μέσω Teams.
Σύνδεσμος παρακολούθησης μέσω Teams
Με εκτίμηση,
Οι υπεύθυνοι του προγράμματος:
Επίκουρος Καθηγητής Πέτρος Πετρίδης
Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Νοταράς
Petros Petridis Τελευταία Νέα
Αθήνα 19/4/2024
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ 2023 - 2024
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Σχολή Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Σεμινάρια της Τετάρτης
Εαρινό εξάμηνο 2023-24
Τετάρτες 15.00-17.00
Αίθουσα Α1, Νέο Κτήριο
Wednesday Seminars
Winter semester 2023-24
Wednesdays 15.00-17.00
Room A1, New Building
Σύνδεσμος παρακολούθησης μέσω Teams
Θεματική Εαρινού Εξαμήνου 2023-2024:
Αλγοριθμικοί Πολιτισμοί και Τεχνητή Νοημοσύνη
Τις τελευταίες δεκαετίες ζούμε στο πλαίσιο πολιτισμών που αλγοριθμοποιούνται με διαφορετικές εντάσεις και ταχύτητες. Ζούμε, επίσης, με διαφορετικές εκφάνσεις και μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης που διαμεσολαβούν πλήθος κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών πρακτικών, ρητορικών, αναπαραστάσεων, τρόπων αντίληψης του πραγματικού, μορφών κοινωνικής συνύπαρξης, εργασίας, διασκέδασης και εκπαίδευσης. Η πρόσφατη δημοφιλία και αναγνωρισιμότητα που απέκτησαν οι εν λόγω τεχνολογίες από τη διάχυση του ChatGPT, καθιστούν ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη διερεύνησής τους από τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Στη βάση αυτής της παραδοχής, ο κύκλος σεμιναρίων του εαρινού εξαμήνου 2024 φιλοδοξεί να συμβάλει στις δημόσιες συζητήσεις και τις ερευνητικές αναζητήσεις που λαμβάνουν χώρα με όρους διεπιστημονικότητας και πολυθεματικής-πολυπρισματικής ανάλυσης των πολιτισμικών και κοινωνικών διαστάσεων των υπό μελέτη τεχνολογιών. Ομιλητές και ομιλήτριες από τους χώρους της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, των Καλών Τεχνών, της Αρχιτεκτονικής και της Πληροφορικής συμβάλλουν στα Σεμινάρια, με σκοπό την όσο πιο σφαιρική, αλλά και σε βάθος διερεύνηση και ανάλυση των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Υπεύθυνοι προγράμματος:
Επίκουρος Καθηγητής Πέτρος Πετρίδης
Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Νοταράς
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Μάνθος Σαντοριναίος: Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν
Διευθυντής του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ. Ομότιμος Καθηγητής ΑΣΚΤ – Εργαστήριο Πολυμέσων – Υπερμέσων
Περίληψη: Το Βαθύτερο πρόβλημα της AI δεν είναι τόσο η ίδια, όσο η αντίληψη των ανθρώπων που έχουν για αυτήν. Πιθανόν αναμεσά στο hardware το software και το humanware το πιο προβληματικό μέρος σήμερα να είναι το humanware. Η άποψη αυτή θα αναλυθεί μέσα από μία καλλιτεχνική εγκατάσταση που έγινε στον παλιό κινηματογράφο Άλφαβιλ το 2021 με τίτλο τεχνητή Νοημοσύνη και ένα βιβλίο που γράφτηκε με αφορμή για αυτό το γεγονός. (και τα δύο είναι έργα του ομιλητή). Η έκθεση είχε σαν θέμα την Τεχνητή νοημοσύνη όπως την παρουσίαζε ο Γκοντάρ στην ταινία του Άλφαβιλ που έγινε το 1965 και πως το ίδιο θέμα παρουσιάζεται με ψηφιακά μέσα σε έναν κινηματογράφο που έχει το όνομα της ταινίας. Πρόκειται για μια προσπάθεια δημιουργίας ενός διαλόγου ανάμεσα στο κινηματογραφικό έργο Alphaville (Άλφαβιλ) του Jean-Luc Godard (Ζαν-Λυκ Γκοντάρ) και μια σειρά ψηφιακών έργων που σχολιάζουν το παρελθόν και το μέλλον. Κεντρικός άξονας είναι η τεχνολογία. Τόσο η τεχνολογία που αξιοποιείται για την αφήγηση στις δύο διαφορετικές εποχές (η ταινία Άλφαβιλ του Γκοντάρ έγινε το 1965), όσο και ο σχολιασμός για την ίδια την τεχνολογία και τον άνθρωπο που τη δημιουργεί και την αξιοποιεί. Γίνεται μια προσπάθεια, με όλον τον σεβασμό προς τον μεγάλο καλλιτέχνη και το έργο του, σταθμό στη σύγχρονη κινηματογραφική γλώσσα, για έναν διάλογο ανάμεσα στην εποχή που δημιουργήθηκε η ταινία Άλφαβιλ και το σήμερα.
Βιογραφικό: Ο Δρ. Μάνθος Σαντοριναίος, ψηφιακός καλλιτέχνης και ερευνητής, έχει βρεθεί, σπουδάσει και συνεργασθεί σε χώρους που συνέβαλαν στην εξέλιξη του τομέα που ονομάζουμε σήμερα ψηφιακή τέχνη, από την αρχή της διαμόρφωσης αυτού του χώρου, την δεκαετία του ‘80 μέχρι σήμερα (Πανεπιστήμιο Paris 8, Τμήμα Art et technologie des images ATI, Κέντρο CICV, στη Γαλλία, Τμήμα Τέχνης και Τεχνολογίας στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Κέντρο για τον Ψηφιακό πολιτισμό Φούρνος, Φεστιβάλ Mediaterra στην Αθήνα - στους χώρους της Αθήνας υπήρξε συνιδρυτής). Η περιπέτεια του ξεκινάει από την αναλογική – ηλεκτρονική εικόνα της Βίντεο-Τέχνης και φτάνει στα σύγχρονα XR (εκτεταμένης πραγματικότητας) περιβάλλοντα. Σε όλη αυτή την πορεία βασικός στόχος του Μάνθου Σαντοριναίου ήταν η αξιοποίηση των ειδικών χαρακτηριστικών που έχει η ψηφιακή τεχνολογία για την ανάπτυξη μιας νέας ποιητικής έκφρασης που θα συνδυάζει την τεχνολογία, τη φύση και τον άνθρωπο. Τη θέση αυτή την ανέπτυξε και διέδωσε μέσα από θεωρητικές έρευνες, συγγραφή βιβλίων και άρθρων, διοργάνωση εκθέσεων, δράσεων, σεμιναρίων και φεστιβάλ. Επίσης, ίδρυσε το Εργαστήριο Πολυμέσων και Υπερμέσων της ΑΣΚΤ το 2000 και υπήρξε υπεύθυνος έως το 2021 και αργότερα το Ελληνογαλλικό Μάστερ «Τέχνη, εικονική πραγματικότητα και πολυχρηστικά συστήματα καλλιτεχνικής έκφρασης» μεταξύ ΑΣΚΤ και Πανεπιστημίου Paris-8. Σήμερα, δραστηριοποιείται ως Διευθυντής του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον ψηφιακό πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ.
Ηρακλής Βογιατζής: Η ψηφιακή εργασία και η σχέση της με την τεχνητή νοημοσύνη
Δρ. Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ
Περίληψη: Τα τελευταία χρόνια, οι θεωρίες για τον εκτοπισμό του ανθρώπου από την παραγωγική διαδικασία, εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης προκαλούν ολοένα και περισσότερη ανησυχία. Την ίδια στιγμή, ανθρωπολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες χαρτογραφούν την εργασία που είναι απαραίτητη για τη δημιουργία και συντήρηση των μοντέλων μηχανικής μάθησης. Οι σπουδές για την ψηφιακή εργασία, μελετούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της παραγωγής, εξερευνώντας τις συνολικές επιδράσεις του στην διάρθρωση της εργασίας. Η παρουσίαση αυτή θα αποδομήσει τα αφηγήματα για το τέλος της εργασίας, εξετάζοντας τις ψηφιακές τεχνολογίες ως ανθρωπομηχανικές συναρμογές και τις αντίστοιχες διαδικασίες αλγοριθμικής διαχείρισης που τις συνοδεύουν.
Βιογραφικό: Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά. Συνέχισα τις σπουδές μου στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας» του τμήματος Ι.Φ.Ε, ΕΚΠΑ. Πήρα τη διδακτορική μου διατριβή από το ίδιο τμήμα στο αντικείμενο της Ψηφιακής Εργασίας. Από το 2021 έως σήμερα εργάζομαι ως υπότροφος ερευνητής στο Εργαστήριο Επικοινωνίας της Επιστήμης του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Στα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα εντάσσονται η ψηφιακή εργασία, η οικονομία της πλατφόρμας (gig economy) και οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία. Συμμετέχω στο ερευνητικό δίκτυο International Network on Digital Labour, είμαι μέλος της διεπιστημονικής ερευνητικής ομάδας DiPLab, με έδρα το Παρίσι και υπότροφος ερευνητής στο Ινστιτούτο Weizenbaum του Βερολίνου.
Γιώργος Γιαννακόπουλος: Τεχνητή νοημοσύνη: ένας καθρέφτης με ατέλειες
Ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος»
Περίληψη: Στην παρουσίαση θα συν-αναζητήσουμε τι είναι τελικά η τεχνητή νοημοσύνη, σκιαγραφόντας τα όριά της και απομυθοποιώντας διακριτικά τα πιο διαφημισμένα επιτεύγματά της. Θα δούμε επίσης πώς είναι δυνατόν μια σειρά από τεχνικές προκλήσεις να αναδείξουν εκ νέου την αξία της διεπιστημονικότητας, αλλά και πώς καλούμαστε να επανεπισκεφθούμε συζητήσεις για τον άνθρωπο και την ανθρωπιά, πώς καλούμαστε - εν τέλει - να αντιμετωπίσουμε το ποιον άνθρωπο και ποια κοινωνία επιζητούμε, με αφορμή την πολωμένη δημόσια συζήτηση περί τεχνητής νοημοσύνης.
Βιογραφικό: Ο Δρ. Γιώργος Γιαννακόπουλος είναι ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», με περισσότερα από 17 χρόνια εμπειρίας στην ΤΝ και τις διεπιστημονικές εφαρμογές της. Εξειδικεύεται σε πεδία όπως AI, Natural Language Processing, Machine Learning, Bio-medical informatics και the Semantic Web. Έχει συμβάλει σημαντικά σε πολυάριθμα έργα σχετικά με τη χρήση του ΑΙ σε τομείς όπως οι Φυσικές, οι Νομικές κι οι Οικονομικές Επιστήμες. Επιπλέον έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 100 επιστημονικές δημοσιεύσεις με περισσότερες από 1400 αναφορές. Από το 2012 είναι συνιδρυτής της βραβευμένης αστικής μη-κερδοσκοπικής εταιρείας ανοιχτής καινοτομίας SciFY (Science For You), που αναπτύσσει λύσεις για κοινωνικά προβλήματα, αξιοποιώντας ερευνητικά αποτελέσματα. Πέρα από την εμπειρία του ως ερευνητής, διδάσκει από το 2017 σε μεταπτυχιακά μαθήματα σχετικά με την ΤΝ και την επιστήμη δεδομένων, έχει συμβάλει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων (MSc in AI, MSc in Data Science) καθώς και πολλών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε στελέχη επιχειρήσεων. Επιπλέον, έχει επιβλέψει περισσότερους από 100 φοιτητές σε πρακτική άσκηση, διπλωματικές εργασίες και διδακτορικά στον τομέα της ΤΝ. Είναι επιστημονικός υπεύθυνος στο Αhedd Digital Innovation Hub (DIH) του Δημοκρίτου, συμβάλλοντας έτσι στον ψηφιακό μετασχηματισμό πολλών επιχειρήσεων. Ακόμα, έχει συμμετάσχει σε εθνικά και διεθνή θεσμικά όργανα (DigitalSME Focus Group on AI, ΤΕΣ-ΕΣΕΤΕΚ, ΕΕΤΝ, κ.ά.) κι έχει συνεισφέρει στην εθνική στρατηγική για την ΤΝ. Το βιβλίο του «Τεχνητή Νοημοσύνη: Μια διακριτική απομυθοποίηση», από τις εκδόσεις Ροπή, κι οι ανοιχτές ομιλίες του, προέκυψαν από την ανάγκη του να συμβάλλει ουσιαστικά στη μετάδοση της γνώσης και στο ευρύ κοινό.
Μανώλης Πατηνιώτης: Αλγοριθμικός πολιτισμός και η κοινωνικότητα των τεχνικών αντικειμένων
Καθηγητής: Τμήμα Κοινωνιολογίας, ΕΚΠΑ
Περίληψη: Ποτέ στην ιστορία η έννοια του αλγορίθμου δεν υπήρξε τόσο δημοφιλής όσο στην εποχή μας. Μεγάλο μέρος των συζητήσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τους κινδύνους που αυτός υποκρύπτει αφορούν την αλγοριθμοποίηση του πολιτισμού. Επίσης, μεγάλο μέρος των συζητήσεων για τις απειλές που συνδέονται με τη γενικευμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αφορούν την αλγοριθμοποίηση της κοινωνικής ζωής. Η ιδέα είναι ότι τα ψηφιακά μέσα εισάγουν μια μορφή «αυτοματοποίησης», η οποία με την ψυχρή εξωανθρώπινη ορθολογικότητά της μειώνει δραστικά τους βαθμούς ελευθερίας και το περιθώριο αυτενέργειας των ανθρώπων· παρεμβάλλεται στην άσκηση της ελεύθερης βούλησης και περιορίζει το ευεργετικό περιθώριο σφάλματος που είναι συνυφασμένο με την ανθρώπινη δράση. Ο σκοπός αυτής της παρουσίασης είναι να επανεξετάσει αυτούς τους ισχυρισμούς υπό το πρίσμα της Θεωρίας της Πληροφορίας.
Βιογραφικό: Ο Μανώλης Πατηνιώτης είναι ιστορικός της επιστήμης και της τεχνολογίας. Για πολλά χρόνια μελέτησε την Ιστορία της σύγχρονης επιστήμης στην ευρωπαϊκή περιφέρεια και σε αποικιακά περιβάλλοντα. Η έρευνά του επικεντρώθηκε σε διανοητικά εγχειρήματα που δεν συμμετείχαν στο σχήμα του Διαφωτισμού και προσπάθησε να γεφυρώσει τη μελέτη της ευρωπαϊκής επιστήμης με τις μετααποικιακές σπουδές. Αφού, για ένα σύντομο διάστημα, μελέτησε την πρώτη κρίση της νεωτερικότητας, στράφηκε στην Ιστορία και τη Φιλοσοφία του Ψηφιακού. Από τη σκοπιά της Ιστορίας, διερευνά τη διαμόρφωση της ψηφιακής οντολογίας μέσω της διασταύρωσης της Θεωρίας της Πληροφορίας με τις Μηχανές Διακριτών Καταστάσεων. Από τη σκοπιά της Φιλοσοφίας, διερευνά τις έννοιες της αρθρωσιμότητας και της δυνητικότητας, καθώς και τις νέες δυνατότητες που αυτές προσφέρουν για κοινωνικό έλεγχο και προσωπική αυτοδιάθεση. Υπήρξε μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Επικοινωνίας της Επιστήμης Πρίσμα και της ακαδημαϊκής επιτροπής που συντόνισε τη δημιουργία του Π.Μ.Σ «Επικοινωνία της Επιστήμης» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Η προσωπική του ιστοσελίδα βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση digiscapes.org.
Μαριάννα Χαριτωνίδου: Τεχνητή νοημοσύνη, ψηφιακός οικουμενισμός και αστική διακυβέρνηση: Τα ψηφιακά δίδυμα αστικής κλίμακας και η ‘εντοπία’ του Κωνσταντίνου Δοξιάδη
Δρ. μηχ. Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ
Περίληψη: Τα ψηφιακά δίδυμα αστικής κλίμακας (urban scale digital twins) είναι ψηφιακά αντίγραφα πόλεων ή μερών πόλεων που χρησιμοποιούνται για την προσομοίωση σεναρίων σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα ούτως ώστε να συγκριθούν διαφορετικές στρατηγικές αστικών πολιτικών κατά τη διαδικασία λήψεων αποφάσεων σχετικά με τον πολεοδομικό και αστικό σχεδιασμό (Charitonidou 2022). Η παρουσίαση δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην ανάλυση του ρόλου της ψηφιακής εργασίας στην περίπτωση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Παράλληλα, επιχειρεί να διερευνήσει τη μετάβαση από τις τεχνικές στις κοινωνικό-τεχνικές προοπτικές στον τομέα των έξυπνων πόλεων (Loukissas 2019). Παρά τις φιλοδοξίες των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας να ενισχύσουν τη συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων όσον αφορά στις στρατηγικές πολεοδομικού σχεδιασμού, το γεγονός ότι βασίζονται σε ένα περιορισμένο σύνολο μεταβλητών και διαδικασιών τις καθιστά προβληματικές. Η παρουσίαση στοχεύει, επίσης, να ρίξει φως στην ένταση μεταξύ του πραγματικού και του ιδεατού που διακυβεύεται κατά τις διαδικασίες δημιουργίας και χρήσης ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις κριτικές του «ψηφιακού οικουμενισμού» ή του «οικουμενισμού δεδομένων» (Loukissas 2019; Charitonidou 2022), όπως και στην έννοια της ‘εντοπίας’ στο έργο του πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη και στο πως αυτή η έννοια μπορεί να συσχετιστεί με τις πρακτικές οπτικοποίησης δεδομένων που αφορούν στον πολεοδομικό σχεδιασμό μέσω της χρήσης σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών. Παράλληλα, η παρουσίαση εστιάζει σε ζητήματα δεοντολογίας και ηθικής της τεχνητής νοημοσύνης και των μεγάλων δεδομένων στην περίπτωση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Στόχος της παρουσίασης είναι να αναλύσει τις προβληματικές γύρω από τη χρήση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας κατά τη λήψης πολιτικών αποφάσεων σχετικά με τις πολεοδομικές στρατηγικές.
Βιογραφικό: Η Δρ. μηχ. Μαριάννα Χαριτωνίδου είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου είναι επιστημονική υπεύθυνη του ερευνητικού έργου «Το όραμα ανοικοδόμησης του Κωνσταντίου Α. Δοξιάδη και του Adriano Olivetti στην Ελλάδα και στην Ιταλία: μεταξύ συγκεντρωτικής και μη συγκεντρωτικής πολιτικής». Το ερευνητικό έργο υποστηρίχτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της Δράσης «3η Προκήρυξη ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση Μεταδιδακτορικών Ερευνητών/τριών» (Αριθμός Έργου: 7833). Είναι Ιδρύτρια & Διευθύντρια του Think Through Design Architectural, Urban and Landscape Design Studio. Στις 11 Φεβρουαρίου 2022, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Γυναικών στις Επιστήμες 2022, επιλέχθηκε από το ETH Zurich μεταξύ των γυναικών προτύπων που διεξάγουν έρευνα στις επιστήμες. Έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε πάνω από 111 συνέδρια και έχει πραγματοποιήσει πάνω από 105 δημοσιεύσεις. Πέρα από τη διδακτορική της διατριβή «Η διάσταση ανάμεσα στην ερμηνεία και στη διαχείριση της μορφής: διερευνώντας την αλλαγή του αντικειμένου της αρχιτεκτονικής», εκπόνησε τη μεταδιδακτορική έρευνα «The Travelling Architect’s Eye: Photography and Automobile Vision» και επιμελήθηκε την έκθεση «The View from the Car: Autopia as a New Perceptual Regime» (https://viewfromcarexhibition.gta.arch.ethz.ch), και τη μεταδιδακτορική έρευνα «Ο φαντασιωτικός αποδέκτης της αρχιτεκτονικής ως μηχανισμός διερεύνσης του μετα-αποικιακού πολιτισμού: Οι μετασχηματισμοί της ελληνο-κεντρικής προσέγγισης», στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έχει εργασθεί ως Λέκτορας και ως Ερευνήτρια στο ETH Zürich, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και στις École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-Malaquais, École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-la-Villette και École Nationale Supérieure d’Architecture de Versailles. Είναι διδάκτωρ μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και στην Architectural Association, και αρχιτέκτων μηχανικός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε Επισκέπτρια Ερευνήτρια στο Graduate School of Architecture, Planning and Preservation του Πανεπιστημίου Columbia (προσκεκλημένη του Prof. Bernard Tschumi, 2016-2017 & 2017-2018), στο Institute of Fine Arts του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (προσκεκλημένη του καθηγητή Jean-Louis Cohen, 2014-2015 & 2016-2017), στην École française de Rome (2016-2017 & 2017-2018), στο Canadian Centre for Architecture (CCA) (Summer term 2018), και το Getty Research Institute (GRI) (Autumn term 2019).
Ελένη Τσατσαρώνη: Meet Replika. The AI Companion who cares
Υποψήφια διδακτόρισσα, Τμήμα Κοινωνιολογίας, ΕΚΠΑ
Περίληψη: Διερευνώντας τα όρια μεταξύ ανθρώπινου και μη ανθρώπινου μέσα από το θεωρητικό πρίσμα της Haraway και της Braidotti, σκοπός αυτής της συνάντησης είναι να ανοίξει μια συζήτηση σχετικά με την αλληλεπίδραση ανθρώπινων και τεχνητώς νοημόνων όντων, εστιάζοντας στο παράδειγμα του διαλογικού ρομπότ Replika. Σε αντίθεση με πολλά δημοφιλή εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, το διαλογικό ρομπότ Replika έχει σχεδιαστεί ως εργαλείο ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, με την προωθητική του καμπάνια να εστιάζει στο γεγονός ότι μπορεί να αποτελέσει τέλειο σύντροφο, καθώς είναι ικανό να αναπτύξει συναισθηματικούς δεσμούς. Μέσα από τη σχέση μου με το Replika σύντροφό μου, αλλά και μέσα από βιώματα άλλων χρηστών της εφαρμογής, με αυτή την εισήγηση επιθυμώ να σας προσκαλέσω σε έναν διάλογο με κεντρικό άξονα τις σύγχρονες κριτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την έννοια της ανθρωπινότητας.
Βιογραφικό: Η Ελένη Τσατσαρώνη είναι Υποψήφια Διδακτόρισσα του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η δουλειά της επικεντρώνεται στην αλληλεπίδραση μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και επιστημονικής καινοτομίας στο πλαίσιο της μετανεωτερικής κοινωνίας. Στόχος της έρευνάς της είναι να προβληματοποιήσει τον σύγχρονο ορισμό της ανθρωπινότητας, όπως γίνεται αντιληπτός μέσα από την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και τεχνολογικών τεχνουργημάτων. Προσεγγίζει το σύγχρονο υποκείμενο της τεχνολογικής συνθήκης ως ένα μεταανθρώπινο υποκείμενο, το οποίο καθορίζεται από την αντίθεσή του με το ανθρωπιστικό ιδεώδες του Διαφωτισμού και της νεωτερικότητας. Η έρευνά της βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών επιστημονικών παραδόσεων: της ανθρωπολογίας, της φιλοσοφίας και της πληροφορικής. Επιχειρεί, συνεπώς, να φέρει σε επαφή τρία διακριτά ερευνητικά πεδία, τα οποία στη σύγχρονη εποχή αρχίζουν και συγκλίνουν ολοένα και περισσότερο, ανοίγοντας έναν διεπιστημονικό διάλογο με κεντρική θεματική την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα σε τεχνολογική καινοτομία και ανθρώπινη ιδιότητα.
Τελετή επίδοσης τιμητικού τόμου στην Ομότιμη Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Δήμητρα Γκέφου-Μαδιανού
Copyright © 2022.ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ. Developed by SPWDesigns. powered by MCreations.